Tuesday, August 25, 2009

AGAMA : SELASA 25 OGOS 2009


Zakat tidak sama dengan cukai
ANDA mengambil kesempatan untuk berniaga di sepanjang bulan Ramadanini. Walaupun hanya untuk sepurnama namun jualan yang sebulan ini mampumenjanjikan pendapatan yang lumayan.

Fatimah az-Zahra menuntut keadilan
FATIMAHaz-Zahra adalah puteri bongsu nabi Muhammad, hasil perkahwinannyadengan Khatijah. Fatimah dilahirkan pada tahun ke-5 setelah nabiMuhammad diutus menjadi Nabi, bertepatan dengan tiga tahun setelahperistiwa Israk dan Mikraj.

Hukum muntah semasa puasa
SOALAN 1: Ketika kecil dahulu, saya ada juga menggosok gigi dan menjolok kerongkong (tekak) sehingga muntah. Apakah hukumnya?


Halal penentu sempurna ibadat
MEGA: Makanan halal adalah salah satu aspek kesempurnaan ilmu. Apakesan bagi mereka yang 'membujur lalu melintang patah' dalam bab makanminum ini?








Fahaman Syiah, Islam liberal gugat akidah
FELOKehormat Institut Pemikiran dan Tamadun Islam Antarabangsa (Istac), DrMuhammad Uthman El-Muhammady mendedahkan sejak kebelakangan ini aliranselain Ahli Sunnah Wal Jamaah seperti fahaman Syiah dan Islam liberalmula menyerang negara menyebabkan sebahagian masyarakat terpengaruh.

Malaysia tawar pengajian untuk pelajar miskin negara jiran
MALAYSIAbersedia menawarkan peluang melanjutkan pengajian kepada pelajar Islamkurang mampu dari Indonesia, Brunei Darussalam dan Singapura diInstitut Kemahiran Baitulmal, Institut Profesional Baitulmal, InstitutKemahiran Islam Sarawak (Ikmas) dan Darul Quran di Kuala Kubu Baru.

Pejuang hak asasi membisu isu Kartika rela disebat
SEORANGwanita, Kartika Seri Dewi Shukarno, 32, yang disabitkan kesalahanmeminum arak atas pengakuannya sendiri. Akibat sabitan itu beliaudijatuhi hukuman denda RM5,000 dan enam sebatan. Wanita itu walaupunmulanya terkejut dengan hukuman dijatuhkan, enggan merayu terhadaphukuman yang dijatuhkan kerana mahu menebus malu keluarga disampingmenzahirkan kekesalannya melakukan kesalahan itu. Beliau bertaubat danmahu segera dihukum.

Puasa Ramadan bantu tingkat ketahanan badan
PUASARamadan yang difardukan kepada umat Islam bukan saja ujian kepadakeimanan menahan nafsu makan minum, ibadat itu juga memberi kebaikankepada tubuh badan terutama untuk menghapuskan toksin yang tersimpanselama ini.

Setiap amalan akan dapat pembalasan setimpal
SETIAPamalan baik yang dilakukan Muslim di dunia ini akan mendapat balasanyang setimpal di akhirat kelak. Dengan berpandukan Al-Quran segalaamalan dan kewajipan dijelaskan kepada manusia supaya beriman danberamal kepada Allah SWT.

No comments: