Sunday, July 5, 2009

Persoalan Agama: Al-Quran dibukukan sahabat selepas Rasulullah wafat

Persoalan Agama: Al-Quran dibukukan sahabat selepas Rasulullah wafat

Bersama Ustaz Zahazan Mohamed

SELEPAS membaca Hadis Bukhari dengan teliti, saya amat terkejut apabila mendapati al-Quran sebenarnya tidak ditulis oleh Nabi Muhammad SAW, tetapi oleh sahabat Baginda selepas Rasulullah wafat. Didapati juga Rasulullah SAW tidak mengarahkan supaya al-Quran ditulis dalam sebuah buku. Sahabat Baginda, Umar al-Khattab yang menggesa supaya al- Quran ditulis di dalam sebuah buku. Abu Bakar pada mulanya enggan menulis al-Quran juga apabila beliau bertanya kepada Umar : “Mengapa aku akan melakukan sesuatu yang tidak dibuat Rasulullah?” Apakah pandangan ustaz?

Ariff Shah R K,
Kuala Lumpur

PERKARA yang dipersoalkan oleh saudara ini adalah benar, cuma kefahaman terhadap isu sebegini haruslah diselaraskan dengan fakta yang sudah dibincangkan oleh kalangan ulama contohnya al-Suyuti dalam al-Itqan, al-Zarkasyi dalam al-Burhan.

Sebenarnya al-Quran ditulis oleh kalangan sahabat di atas kulit-kulit kayu, pelepah kurma dan sebagainya dengan arahan Nabi SAW. Apabila kita mengkaji sejarah Nabi, al-Quran tidak ditulis secara keseluruhan dalam sebuah buku yang khusus kerana ia sudah dihafal oleh sahabat.

Apabila nabi wafat, maka berlakulah pertempuran antara kaum Muslimin dengan puak yang mengaku menjadi nabi dan juga kabilah yang enggan mengeluarkan zakat, mengakibatkan ramai hafiz al-Quran terkorban syahid.

Perkara ini akhirnya menimbulkan kebimbangan dalam hati Umar al- Khattab dan kalangan sahabat untuk menyelesaikan perkara itu. Apabila khalifah yang pertama Abu Bakar bersetuju dengan idea itu, maka arahan dikeluarkan adalah al-Quran hendaklah ditulis daripada apa dihafal oleh sahabat yang ramai.

Setiap individu yang mendakwa menghafal sesuatu ayat atau surah mereka dikehendaki membawakan hujah sama ada bertulis ataupun dengan seseorang yang turut menghafal ayat itu.

Satu perkara lagi yang perlu dijelaskan ialah walaupun ayat-ayat itu ada dalam simpanan sahabat yang berbeza, namun ada di kalangan sahabat yang menulis keseluruhan al-Quran dan menyimpannya secara peribadi, contohnya Ali, Ubay dan lain-lain.

Kitab yang ditulis secara sempurna ini juga menjadi rujukan dalam pengumpulan yang dilakukan itu bagi memastikan kesahihan kandungannya.

Akhirnya al-Quran yang dihimpunkan itu terbukti tidak mengandungi perbezaan antara satu cetakan dengan yang lain. Maha benar Allah SWT berfirman dalam ayat ke 82 surah al-Nisa bermaksud: “Patutkah mereka (bersikap demikian), tidak mahu memikirkan isi al-Quran? Kalaulah al-Quran itu (datangnya) bukan dari sisi Allah, nescaya mereka akan dapati perselisihan yang banyak di dalamnya.

Saya menasihatkan saudara agar mengkaji karangan Dr Maurice Bucaille menerusi bukunya The Bible the Quran and Science. Beliau dengan kegigihan dan ketelusan akhirnya berjaya membuktikan kebenaran al-Quran bahawa tiada suatu fakta pun yang ada dalamnya bercanggah dengan Sains.

Allah SWT berfirman dalam surah al-Hijr ayat ke-9 bermaksud: “Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan al-Qur an, dan Kamilah yang memelihara dan menjaganya.”

Jadi saya menasihatkan Muslimin agar berhati-hati dalam menerima pandangan Barat kerana ada dalam kalangan mereka yang bergelar sarjana orientalis yang ingin menaburkan fitnahnya kepada umat Islam.

Hendaklah kita berdamping dengan ahli ilmu di kalangan cendekiawan Islam, ustaz, menghadiri majlis ilmu dan banyak berdoa memohon keimanan.

No comments: