Tuesday, July 7, 2009

AGAMA : SELASA 07 JULAI 2009


"Inilah radio Sasnupatam"
Assalamualaikum. Inilah radio Sasnupatam FM 99.50 Megahertz yangdipancarkan dari Sekolah Sasnupatam, Bandar di daerah Muang, Pattani.


Hadis perinci perintah Allah
Kelengkapanatau kesyumulan al-Quran sesungguhnya terletak kepada kesempurnaannyadalam mengatur persoalan-persoalan umum atau cabang-cabang kecil dalamkehidupan manusia. Al-Quran adalah sumber utama pembentukan hukum Islamdan sebagai sumber syariat yang pertama.

Azdah al-Khaldah mengatur teknik perang
AZDAH binti al-Harith telah menunjukkan kebijaksanaan dan kepintaransebagai seorang perancang taktik peperangan untuk menakutkan angkatantentera Parsi semasa pembukaan negara Iraq.


Ibu bapa jangan tambah masalah
Kes terbaru mayat bayi terendam dalam tong cat di dalam tandas tingkattiga Wisma Bola Sepak Pahang, awal pagi 29 Jun lalu amat menyentuhperasaan. Ramai juga yang kesal dan marah serta bertanya apalah dosabayi itu hingga sanggup diperlakukan sedemikian oleh ibunya sendiri.







Ambil peluang Rejab lunas hutang puasa Ramadan
APABILAmasuk Rejab, ia menandakan Ramadan akan berkunjung tidak lama lagi.Ramadan yang dikenali sebagai penghulu segala bulan, menjanjikankelebihan luar biasa serta membuka peluang seluas-luasnya kepada setiapMuslim memohon keampunan kepada Yang Maha Pencipta.

Ulama tulen tak tamak kehidupan dunia, tidak sombong ilmu
POLITIKdengan ulama tidak dapat dipisahkan. Sejarah sosial politik ummahmembuktikan kalangan ulama sentiasa aktif dalam dinamik berbangsa danbernegara.

Ganjaran rezeki berganda jika perkukuh silaturahim
IMAMIbnul Atsir berkata: "Silaturahim adalah suatu ungkapan berkaitandengan menjalinkan perbuatan baik terhadap kaum kerabat yang memilikihubungan senasab atau perkahwinan, berlemah lembut kepada mereka,menyayangi mereka, memerhatikan keadaan mereka, walaupun mereka jauhdan berbuat jahat. Manakala memutuskan silaturahim adalah suatuperbuatan yang berlawanan dengannya."

Perspektif Ikim: Kemajuan umat Islam bergantung kepada kewibawaan pemimpin
SEJARAHmembuktikan kemajuan yang dicapai negara umat Islam banyak bergantungkepada kewibawaan dan kemampuan kepemimpinan mengendali dan mentadbirsesebuah negara.

No comments: