Tuesday, May 19, 2009

AGAMA : SELASA 19 MEI 2009

Image
Wajib mempertahankan keimanan anak
Menghayati ayat Allah SWT sebagaimana yang dicatatkan di atasseharusnya membawa makna yang cukup besar bagi individu yang bergelarMuslim.

Ummu Hakim mohon pengampunan nabi
UMMUHakim lahir dalam keluarga bangsawan Quraisy yang disegani pada ketikaitu. Ayahnya adalah Al-Harith bin Hisyam iaitu saudara kandung kepadaAbu Jahal.

Maksiat berleluasa undang azab Allah
Mega: Apabila berlaku musibah, orang beriman akan menganggapnya sebagaiujian. Adakah terdapat perbezaan antara bala dan azab Allah?





Musibah ujian tentukan tahap nilai diri umat
APABILAseseorang itu tiba-tiba mendapat kesusahan, kegagalan dalam perkaratertentu atau ditimpa musibah berat dalam kehidupan, mereka menganggapAllah sudah tidak sayangkan mereka. Lebih jauh daripada itu, ada beranimengatakan Allah telah berlaku zalim kerana diberikan kesusahan.

Perspektif Ikim: Memperdagang piawaian halal tak boleh sambil lewa
PAMERANHalal Antarabangsa Malaysia (MIHAS) 2009 menyaksikan pelbagai rencampedagang, pembeli serta barangan dan perkhidmatan dalam pasaran halal.Ada yang gembira kerana mendapat kontrak niaga, tidak kurang jugapulang dengan perasaan hampa.

Tajdid Iman: Wahyu, sunah sumber motivasi kesihatan jiwa
RAMAImenangis ketika menghadapi sakaratul maut. Apakah makna tangisan itu?Sebenarnya, tangisan itu membawa makna manusia tidak mahu berenggangdengan dunia kerana begitu cintakannya mengalahkan cinta kepada Allahdan mengatasi keinginannya untuk kembali bertemu Allah.

No comments: