Wednesday, September 19, 2007

'Usah bangkit isu perbezaan mazhab'

Oleh Abdul Halim Yusoff

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu umat Islam di Malaysia terus berpegang teguh kepada agama Allah dan tidak membiarkan musuh dan anasir luar mengeruhkan keharmonian yang dinikmati semua rakyat dengan membangkitkan isu perbezaan mazhab.

Penasihat Agama Perdana Menteri, Tan Sri Dr Abdul Hamid Othman, berkata Perdana Menteri yang mengadakan pertemuan dengan sekumpulan 40 ulama dan cendekiawan agama semalam menjelaskan bahawa kemurnian Islam di Malaysia akan terus terpelihara jika semua pihak mengekalkan status quo semasa berdasarkan mazhab yang sedia ada.

"Struktur pegangan (mazhab) kita di sini ialah Ahli Sunnah Wal Jamaah dan kita tidak harus membiarkannya diganggu gugat oleh mana-mana unsur dan pemikiran baru hingga boleh merosakkan suasana keharmonian dalam negara.

"(Ini kerana) keadaan dan undang-undang serta pengurusan agama yang sedia kita amalkan menerusi negeri-negeri membolehkan kita kekal stabil dan unsur (negatif) luaran sukar untuk melemahkan kekuatan itu," katanya selepas majlis pertemuan itu di sini, semalam.

Hadir sama pada majlis itu Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Abdullah Md Zin; Ketua Pengarah Jakim, Datuk Wan Muhamad Sheikh Abdul Aziz dan mufti serta ahli persatuan ulama.

Abdullah kemudian menghadiri majlis berbuka puasa dan sembahyang sunat tarawih bersama ulama dan warga agama.

Mengulas lanjut, Abdul Hamid berkata, dalam pertemuan itu ulama turut berkongsi pandangan dengan Abdullah dan meminta kerajaan memainkan peranan bagi memastikan mazhab yang sedia ada terus dipegang dan diamalkan seluruh rakyat Malaysia.

Banyak negara Islam di seluruh dunia yang berpecah-belah dengan fahaman (mazhab) berbeza.

"(Islam) sepatutnya memperkuatkan ikatan mereka, tapi sebaliknya ia (mazhab) memecahkan mereka. Musuh agama sentiasa mencari jalan untuk memecah-belahkan umat Islam dengan menggunakan isu yang ada pada umat Islam, iaitu (perbezaan) mazhab," katanya.

Katanya, isu perbezaan mazhab sedang merebak dan keadaan yang ada boleh menjadi kritikal kerana rakyat terdedah kepada pengaruh luaran terutama daripada keadaan yang terjadi di Asia Barat seperti di Lubnan dan Syria umpamanya.

Justeru, Abdul Hamid berkata, Abdullah menzahirkan iltizam kerajaan untuk menangani keadaan itu menerusi sistem pendidikan yang harmoni dan secara berperingkat-peringkat

No comments: