Wednesday, September 19, 2007

119 SAR sudah berdaftar

UTUSAN MALAYSIA

KUALA LUMPUR 18 Sept. - Sebanyak 119 sekolah agama rakyat (SAR) dan sekolah agama negeri (SAN) di seluruh negara telah berdaftar dengan Kementerian Pelajaran, kata Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Beliau memberitahu, daripada jumlah tersebut, sebanyak 57 buah ialah Sekolah Menengah Agama Rakyat, Sekolah Agama Negeri (46), Sekolah Rendah Agama Negeri (11) dan lima Sekolah Rendah Agama Rakyat.

Tambah beliau, ia membabitkan 35,722 orang murid iaitu 3,468 di peringkat sekolah rendah dan 32,254 di peringkat sekolah menengah.

‘‘Sebanyak 120 buah sekolah SAR dan SAN lagi dalam proses permohonan dan perundingan bagi menandatangani memorandum persefahaman (MoU).

‘‘SAR dan SAN yang dalam proses permohonan ialah 68 buah di Kelantan, Johor (27), Kedah (22), Perak (dua) dan Pulau Pinang pula sebuah sekolah,’’ katanya.

Beliau berucap pada Majlis Multaqa Guru-Guru Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Peringkat Kebangsaan yang dirasmikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di sini hari ini.

Hishammuddin memberitahu, dengan pendaftaran 15 SAR dan SAN Negeri Sembilan hari ini menjadikan hanya 127 sekolah agama di negeri itu belum mendaftar dengan kementerian.

Katanya, kementerian juga membelanjakan RM147 juta bagi menyediakan prasarana asas seperti bangunan bilik darjah serta asrama untuk SAR dan SAN yang telah mendaftar.

Ujar beliau, kementerian sedang menyediakan kemudahan dewan makan di asrama secara berperingkat-peringkat kerana tender makanan bermasak akan mula ditawarkan pada tahun depan.

Pendaftaran SAR dan SAN dengan kementerian, katanya, turut memberi manfaat kepada 1,498 orang guru sekolah berkenaan yang diserapkan ke dalam skim perkhidmatan pendidikan.

Jelas beliau, ia membabitkan 1,172 guru sekolah menengah dan 326 guru sekolah rendah.

No comments: