Monday, August 31, 2009

Manfaat keamanan imarah Ramadan

Manfaat keamanan imarah Ramadan

Oleh Abdul Razak Idris

RAMADAN disambut dalam suasana negara terpelihara dan aman hasil usaha Ulil Amri. Dalam riak menyambut ulang tahun ke-52 kemerdekaan, muncul cahaya Ramadan menerangi kehidupan setiap umat Islam yang amat rindu akan bulan dikenali sebagai bulan umat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW beribadat.

Keamanan yang ada bukan datang bergolek, dengan terpelihara keamanan membolehkan kita menunaikan ibadat puasa dan amalan sunat dengan lebih selesa dan meriah di bumi sendiri.

Ramai menganggap kedatangan puasa menyebabkan mereka hilang kebebasan untuk makan, minum dan mengumpat dan mengeji orang lain. Sedangkan pada bulan lain kita juga digalakkan berpuasa sunat dan dilarang mengumpat dan fitnah. Puasa menjadi landasan untuk mendisiplin diri daripada melakukan perkara seperti bercakap perkara yang mendatangkan kerosakan kepada diri dan masyarakat.

Menahan diri daripada lapar dan dahaga juga satu proses berhikmah agar kita lebih prihatin dengan nasib orang yang tidak mendapat nikmat makan dan minum seperti kita di Malaysia yang bertuah ini.

Bulan puasa sering dikaitkan dengan amalan umrah dan ziarah ke Makkah yang dianggap sudah menjadi satu budaya. Kemakmuran ekonomi individu hasil keamanan negara memungkinkan fenomena ini berlaku dan sesungguhnya dalam penularan wabak selesema babi (H1N1) ini kesungguhan jemaah umrah dan ziarah beribadat di Tanah Haram perlu disokong dan bukan dikritik sebagai membazir dan menunjuk-nunjuk.

Pemergian ke Makkah demi mencari keberkatan dan keredaan menunjukkan bahawa rakyat Islam di Malaysia mempunyai ekonomi yang baik dan tahu memanfaatkan sumber kewangan ke arah kebaikan dan bukan melancong ke negara Barat.

Pemergian jemaah menunaikan umrah pada Ramadan menunjukkan inilah bulan untuk umat Islam beribadat walau harus mengeluarkan banyak kos. Bagi kita yang tidak mempunyai peluang sedemikian, keamanan di dalam negara menjanjikan ibadat dapat dilakukan serba sempurna tanpa ada rasa cuak dan ancaman seperti dialami oleh saudara seagama di beberapa negara lain akibat sengketa politik dalaman tiada kesudahan.

Kita tidak perlu beribadah di surau dan masjid yang beribu-ribu jumlahnya di negara ini dengan mendapat kawalan sama ada askar atau polis. Kita mampu bertadarus hingga ke awal pagi tanpa rasa takut diancam oleh anasir jahat dalam perjalanan pergi dan pulang ke masjid atau surau.

Apa yang menyedihkan ada sebilangan umat tidak pernah belajar bahawa keamanan dipelihara oleh Ulil Amri hari ini adalah hasil usaha berterusan berasaskan konsep Islam itu sendiri, iaitu konsep perpaduan dalam masyarakat majmuk yang mengiktiraf Islam sebagai agama rasmi yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan walau ada pihak yang cuba mengganggu gugat undang-undang tubuh negara kita ini. Usaha kerajaan menjaga keamanan untuk rakyat hidup dengan sempurna, terutama ketika bulan beribadah seperti Ramadan yang lazimnya akan meriah dengan aktiviti keagamaan pada waktu malam membawa ke Subuh.

Polis akan meningkatkan rondaan di kawasan perumahan mulai Ramadan hingga ke Syawal demi memastikan amalan kita akan lebih dilakukan dengan penuh khusyuk dan tawaduk. Umat Islam di negara ini perlu lebih mensyukuri nikmat keamanan yang ada untuk mereka melakukan setiap ibadat wajib dan sunat yang pahalanya berganda-ganda.

Lupakan sengketa dan polemik syurga untuk kelompok tertentu kerana tanpa keamanan yang juga nikmat Allah SWT paling bernilai sukar bagi kita untuk beribadah dengan tenang dan sempurna. Ramadan perlu menjadi bulan keamanan dan bukannya bulan menyemai benih pertikaian yang akan lebih memburukkan lagi imej Islam di mata masyarakat dunia. Bukankah Islam makna tersiratnya aman dan sejahtera.

No comments: