Wednesday, July 15, 2009

Iqra: Motivasi daripada hadis Nabi sesuai tuntutan semasa

Iqra: Motivasi daripada hadis Nabi sesuai tuntutan semasa

Judul: Himpunan Kisah-kisah Motivasi Penyucian Rohani
Penulis: Solahahuddin Muhammad Said
Penerbit: Berlian Publications Sdn Bhd
Pengulas: Hasliza Hassan
Harga: RM20

PENYAMPAIAN cerita terutama yang berunsur pengajaran adalah satu daripada kaedah dakwah untuk menimbulkan rasa insaf seterusnya meningkatkan keimanan ke arah menyucikan akhlak supaya menjadi insan lebih baik.

Buku Himpunan Kisah-kisah Motivasi Penyucian Rohani menghidangkan 53 kisah sahabat Rasulullah SAW dan peristiwa pernah berlaku sebagai panduan pembaca kerana di sebalik setiap kisah ada ilmu ingin disampaikan.

Kisah yang diceritakan bersandarkan kepada hadis Rasulullah SAW dan di samping itu, penulis turut meletakkan pengajaran daripada kisah dengan tuntutan semasa dalam kehidupan masyarakat untuk melaksanakan ajaran agama.

Contohnya, kisah seorang anak dan tukang sihir lebih dikaitkan amalan sentiasa berdoa kepada Allah apabila berhadapan dengan keraguan dan caranya ialah melakukan solat istikharah supaya dapat dicari penyelesaian.

Begitu juga hadis menceritakan mengenai tiga sekawan yang dalam perjalanan jauh dan terpaksa bermalam di dalam gua. Ditakdirkan batu besar terjatuh dan menutup pintu gua tetapi kudrat yang ada tidak mencukupi untuk mengalihkan batu besar itu.

Usaha dilakukan ketiga-tiga mereka ialah bermohon kepada Allah dengan menyandarkan amalan baik dilakukan untuk orang lain, maka dengan izin Allah, batu itu akhirnya menggolek dan pintu gua terbuka membolehkan tiga sahabat keluar.

Selain kisah yang disandarkan kepada hadis, buku ini turut mengupas isu berkaitan hukum hakam dengan penjelasan kenapa sesuatu itu disuruh dan kenapa sesetengahnya ditegah demi kesejahteraan umat Islam mengharungi hidup.

No comments: