Thursday, May 14, 2009

AGAMA : KHAMIS 14 MEI 2009

Ibu, dikaulah ratu hatiku!
BU, Siti dah balik!," aku memanggil ibu dengan gembira. Inginkutunjukkan hadiah yang kuterima atas kejayaanku dalam peperiksaanbaru-baru ini. Ia aku anggap hadiah sempena hari Ibu. Namun tiadajawapan daripada ibu. Barangkali ibu di dapur.

Marc bersyukur dipilih Allah
PENGHIJRAHAN akidah anak pasangan tentera Amerika Syarikat (AS) iniberbeza daripada kebiasaan kebanyakan mualaf kulit putih di sana, yangmemiliki latar belakang fahaman liberal dan bersikap terbuka.





Isteri mahu bercerai selepas tiga bulan berkahwin
SAYAdan suami baru saja melangsungkan perkahwinan selama tiga bulan.Bagaimanapun, saya berasa sudah tawar hati dengan suami. Perkahwinankami juga dibuat atas pilihan keluarga. Suami saya seorang yangbertanggungjawab.

Akhlak remaja penanda aras pembangunan bangsa, negara
ISUgejala sosial sudah sering dibahaskan cendekiawan dulu dan merekasecara umumnya berpendapat ia satu fakta sosial yang menyerlahkanwarna, rupa, bentuk dan jati diri masyarakat itu dengan sendirinya.

Malapetaka menimpa ummah jika kemungkaran berleluasa
SALIMmendengar Abu Hurairah menyatakan bahawa Nabi SAW bersabda yangbermaksud: “Nanti akan dilenyapkan ilmu pengetahuan, akanbermaharajalela perzinaan dan kejahatan serta banyak haraj. Seorangsahabat bertanya: Apakah haraj itu ya Rasulullah? Jawab Baginda:Begini! (Nabi memberi syarat dengan tangan beliau seolah-olahmenggambarkan terjadinya suatu pembunuhan.” (Hadis riwayat al-Bukhari)

Manusia rugi jika umur panjang tidak dimanfaat
NIKMATkehidupan yang dikurniakan adalah gambaran bahawa Allah amat mengasihidan menyayangi hamba-Nya. Kesusahan hilang dengan kesenangan, kejahilanlenyap dengan pengetahuan, kesakitan terhapus dengan kesihatan dankegelapan berganti gemerlapan.

No comments: