Tuesday, May 5, 2009

AGAMA : SELASA 05 MEI 2009

Keganasan tidak mengenal agama
"AGAMA telah kembali, memberikan tindak balas, berlawanan dengan semuajangkaan. Di banyak bahagian dunia agama kembali berkuasa sehinggalahmembentuk satu gerakan bersifat ketenteraan!," kata Ketua Rabbi UnitedHebrew Congregation of British Commonwealth, Profesor Jonathan Sacks.

Penentangan dan penyembunyian bukti oleh Yahudi dan Nasrani
ATAUpatutkah kamu mengatakan, bahawa Nabi Ibrahim, dan Nabi Ismail, danNabi Ishaq, dan Ya'qub berserta anak-anaknya, mereka semua adalahorang-orang Yahudi atau Nasrani, (padahal agama mereka telah pun adasebelum adanya agama Yahudi atau agama Kristian itu)?" Katakanlah(wahai Muhammad): "Adakah kamu lebih mengetahui atau Allah? Dansiapakah yang lebih zalim daripada orang yang menyembunyikan keterangan(saksi dan bukti) yang telah diberkan Allah kepadanya?" Dan( ingatlah),Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang telah kamu lakukan.(al-Baqarah: 140)

Ummu Salamah yang pintar
HINDUN binti Abi Umaiyah merupakan isteri kepada Abu Salamah. Dia termasuk dalam golongan pertama memeluk Islam.

Derma organ selamatkan nyawa
MENDERMAatau memberi sedekah sudah menjadi kebiasaan bagi masyarakat negarakita. Bagaimanapun, bila ditanya tentang menderma organ, ramai yangskeptikal lebih-lebih lagi di kalangan umat Islam.






Keburukan babi patut jadi iktibar
PENYAKITbawaan daripada babi iaitu Influenza A (H1N1) adalah penyakit sistempernafasan akut yang biasanya menjangkiti babi, tersebar menerusipartikel kecil dalam udara atau sentuhan langsung.

Perspektif Ikim: Program wakaf proaktif galak penyertaan umat
KAEDAHwakaf mempunyai ruang yang besar dalam membangun ekonomi masyarakatIslam di negara ini. Usaha penggemblengan wakaf adalah satu pendekatanyang sesuai dan berciri maju dalam menyusun masyarakat tempatanseterusnya membangun kekuatan ekonomi.

No comments: