Saturday, August 22, 2009

AGAMA : SABTU 22 OGOS 2009

Ramadan tuntut ummah bermuhasabah, beramal
KEHADIRANRamadan begitu bermakna dalam kehidupan Muslim kerana ia menjanjikanpelbagai keistimewaan dan ganjaran berlipat ganda yang disediakan Allahkepada hamba-Nya yang bertakwa. Ramadan menuntut setiap Muslim merenungdan bermuhasabah persediaan serta amalan sebelum, ketika dan selepasRamadan.

Manfaat Ramadan tingkat ketakwaan
PUASARamadan sepatutnya dapat melahirkan insan bertakwa sejajar kefarduannyayang datang daripada Allah kepada umat-Nya terdahulu hingga sekarangbukan untuk membebankan tetapi sebagai proses pentarbiahan.

Nur Ramadan
DARIZaid bin Abu Habib yang sanadnya sehingga Urwah yang memberitahukepadanya daripada Aisyah, katanya: "Kaum Quraisy dulu sama berpuasapada Hari Asyura, iaitu pada zaman jahiliah, kemudian Rasulullah SAWmemerintah sahabatnya berpuasa.

Orang berpuasa dijanjikan kemenangan dunia, akhirat
"DANberpuasa itu lebih baik bagi kamu, sekiranya kamu mengetahui"(al-Baqarah:184). Ayat ini begitu ringkas, namun tidak sama ringkasnyapernyataan Allah ini dengan kata makhluk-Nya. Sesungguhnya puasa bukanmembebankan, tetapi peluang untuk mengumpul pahala.

Peguam Muslim kecewa Selangor tidak sensitif isu bina kuil
PERSATUANPeguam Syarie Malaysia (PGSM) kecewa dengan tindakan kerajaan Selangormelulus dan meneruskan cadangan pembinaan kuil di kawasan majoriti umatIslam di Seksyen 23, Shah Alam, Selangor

No comments: