Thursday, August 13, 2009

AGAMA : KHAMIS 13 OGOS 2009


Keperibadian ahli hadis
Imam Al-Syafie


Ahli Perkim digalak amalkan tai chi
ISLAM menggalakkan penganutnya supaya mempunyai kesihatan yang baikserta tubuh badan yang sihat dan tuntutan ini dapat diperoleh melaluibersenam atau bersukan.






Adab bersin tambah rahmat, mampu elak penyakit
DEMAM,batuk dan selesema yang menjadi mimpi ngeri kepada kita hari inidisebabkan serangan wabak selesema babi yang meragut berpuluh nyawaturut menghalang kita meneruskan rutin harian kerana bimbang dijangkitiatau menyebabkan jangkitan. Benar hanya Allah SWT yang menentukansesuatu berlaku, tetapi makhluk wajib berikhtiar menjauhi kebinasaansama ada di dunia atau akhirat.

Mabims tangani gejala ancam akidah ummah
PERTEMUANTahunan Tidak Rasmi Menteri Agama Negara Brunei Darussalam, RepublikIndonesia, Malaysia dan Singapura (Mabims) yang dijadualkan hari iniakan memberi penekanan kepada usaha menghindari gejala negatif yangboleh merosakkan akidah umat Islam.

Insan bersikap positif anggap bencana ujian tingkat iman, takwa
KEHIDUPANdi dunia hanya sementara, malah dianggap permainan dan hiburan yangtidak berkekalan seperti dijelaskan Allah dalam firman-Nya bermaksud:"Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain daripada main-main dan sendagurau belaka. Sesungguhnya kampung akhirat itu lebih baik bagi orangyang bertakwa. Maka tidakkah kamu memahaminya?" (Surah al-An'am, ayat32)

Hak Muslim: Mohon surat kuasa tadbir, sijil faraid serentak permudah tuntut harta
SAYAialah anak lelaki sulung daripada lima beradik. Pada Julai lalu, bapameninggal dan kemudian saya ke pejabat tanah untuk memfailkanpermohonan pembahagian harta pusaka. Saya diberitahu supaya memfailkanLA di Mahkamah Tinggi kerana pejabat tanah tidak mempunyai kuasaterhadap aset arwah bapa melebihi RM600,000.

No comments: