Monday, August 24, 2009

AGAMA : ISNIN 24 OGOS 2009


Hak dan adab Ramadan
ALLAHU akbar wa lillahil hamd! Dengan kuasa dan kurnia Yang MahaBerkuasa, yang mana segala puji-pujian kembali hadrat-Nya, sekali lagikita dipertemukan dengan bulan Ramadan. Haniian lakum!


Masjid Selat atas laut
MELAKA bukan sahaja merupakan sebuah negeri yang kaya denganpeninggalan sejarah tetapi ia juga merupakan sebuah pusat penyebarandan perkembangan Islam yang terulung di Nusantara.

Rasulullah dituduh ahli sihir
AKHIRNYApuak Quraisy tidak senang duduk dengan penyebaran Islam yang dibawaoleh Nabi Muhammad. Mereka mula gelisah malah tidak kurang kepanasankerana bagaikan terpanggang di atas api.


Ramadan dan masa
DIRAFA'KAN kesyukuran kepada Allah SWT ramadhan menggamit lagi. Bulanyang penuh keberkatan dan pelbagai keistimewaan antaranya rahmat,maghfirah (keampunan) dan gandaan pahala.







Pelaksanaan KPI boleh perkasa pengurusan masjid
MUNGKINKAHsudah sampai masanya Prestasi Petunjuk Utama (KPI) bagi pengurusanmasjid diwujudkan dan prestasi masjid dipantau agensi pada peringkatnegeri atau kebangsaan.

Kebendaan tenggelamkan hikmah puasa
DALAMkhazanah ilmu komunikasi transendental, yang berkaitan komunikasiantara manusia dengan Tuhan. Al-Quran memberikan pengetahuan kepadakita mengenai komunikasi ini yang salah satunya adalah dalam bentuk doayang termuat dalam surah Nuh (ayat 71:5�6) bawah ini.

Ingatan bagi pelupa: Jangan harap pujian
SEORANGhakim berkata: "Seharusnya seseorang yang beramal kepada Allah belajarmengenai adab daripada pengembala kambing. Ketika ditanya, "bagaimana?"Jawabnya, "pengembala itu jika bersolat di tengah-tengah kumpulankambing jagaannya, sekali-kali dia tidak mengharap pujian daripadakambing-kambingnya, begitu juga dengan orang yang melakukan ibadatseharusnya tidak menghiraukan orang melihatnya ataupun tidak."

Rahsia pergerakan dalam solat kepada kesihatan fizikal
SETIAPumat Islam diwajibkan menunaikan ibadat solat manakala yang belummencapai baligh diwajibkan tanggungjawab ke atas ibu bapa mendidik danmengajar anak mengenai solat mengikut peraturan yang ditetapkan.

Tujuh tingkat neraka sedia hukuman setimpal kesalahan
NERAKA berasal perkataan Ibrani bermaksud unggun api menjadi tempat seksaanAllah yang dikhususkan untuk golongan ingkar kepada perintah-Nya ketikadi dunia

No comments: