Monday, July 13, 2009

Yayasan Restu giat salin Mushaf al-Quran

Yayasan Restu giat salin Mushaf al-Quran


Abdul Latiff Mirasa


SEPERTINYA saya berasa berada di atas puncak. Sangat tinggi dan begitu membanggakan. Kenapa saya mesti beralih arah, tujuh tahun bertugas sebagai penulis khat dan yang lebih penting penyalin mushaf al-Quran di sini, mana mungkin ada kerjaya lain sebaik ini," ujar Umi Faezah Mustain, 25, sambil tersenyum manis.

Demikian kata-kata seorang gadis pemalu yang ditemui di Kompleks Taman Kesenian Islam (KTKI), Yayasan Restu, Shah Alam, Selangor, baru-baru ini.

Umi Faezah benar-benar maksudkan apa yang beliau katakan. Ini kerana di KTKI, termasuk beliau hanya terdapat dua penyalin al-Quran wanita yang bertugas di situ bersama empat lagi penyalin lelaki.

Tidak dinafikan Umi Faezah benar-benar mempunyai bidang kerjaya yang unik dan mungkin satu-satunya seumpama itu di negara ini.

Beliau mempunyai kepakaran menulis kaligrafi khat dikenali sebagai khattah. Dengan menggunakan handam, iaitu batang pokok paku rasam yang diraut rencong hujungnya menari-nari atas lembaran kertas yang diimport khas dari Jerman bagi menghasilkan salinan semula al-Quran dalam pelbagai versi.

Semasa ditemui beliau tekun menyiapkan salinan al-Quran Mushaf Al Fatimah.

KTKI yang terletak berhampiran Masjid Negeri Selangor, Masjid Biru atau Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz ibu negeri Selangor, Shah Alam benar-benar menjanjikan keindahan!

Keindahan yang sukar diungkap melalui kata-kata tetapi biarlah disalin semula di sini dari salah sebuah brosur, KTKI merupakan Oasis of Beauty Haven of Creativity, Land of Novelty.

Selangkah kaki dijejakkan ke situ, maka pelbagai imej dan objek begitu menarik perhatian di situ. Kesemuanya merupakan karya agung (master piece) yang tidak ternilai harganya namun mampu menjanjikan satu inspirasi dan perspektif kepada setiap pengunjung.

Tidak perlu seseorang itu merupakan pencinta seni untuk menghargai kesemua itu tetapi mereka selama ini 'buta' atau tidak mengenal seni pastinya serta merta akan asyik dan jatuh cinta!

Yayasan Restu yang mentadbir dan 'menghidupkan' KTKI bermula dengan projek al-Quran Mushaf Malaysia pada tahun 1994. Ia adalah proses 'pembinaan' manuskrip al-Quran yang menggabungkan seni khat dan zukhruf (hiasan iluminasi) dengan gaya tempatan dan adaptasi motif-motif yang diambil dari khazanah seni tampak Melayu.

Di KTKI selain menjalankan usaha penyalinan mushaf al-Quran, turut dijalankan pelbagai aktiviti kemasyarakatan. Ini termasuklah kuliah-kuliah ilmu dan aktiviti kesenian Islam yang seperti seni bina, reka bentuk, landskap, grafik, fabrik, ukiran, kraf dan lain-lain.

Tanpa membataskan fungsi terhadap satu-satu bidang, kuliah-kuliah ilmu yang diadakan hampir setiap hari di KTKI (kecuali Khamis) sentiasa mendapat sambutan ramai.

Kuliah membicarakan pelbagai cabang ilmu khususnya berkait rapat dengan al-Quran iaitu tajwid, sejarah, tafsir di samping kelas-kelas penulisan khat itu sendiri.

"Alhamdulillah, hampir 300 peserta memenuhi ruang auditorium setiap kali kita mengadakan kelas-kelas itu," kata Eksekutif Kanan (Galeri), Zarina Mahusin.

Namun yang ketara, Yayasan Restu sejak tahun 2000 berjaya menerbitkan al-Quran Mushaf Malaysia Cetakan Awam dan Cetakan Koleksi, al-Quran dan Cetakan Koleksi, al-Quran terjemahan Bahasa Melayu (Rumi), al-Quran dan Terjemahan Bahasa Hausa (untuk kerajaan Bauchi, Nigeria), The Holy Quran: Text and Translation.

"Buat masa ini banyak lagi projek al-Quran yang sedang dilaksanakan termasuk al-Quran Mushaf Fatimah dan al-Quran Terjemahan Bahasa Melayu (Jawi) yang menjadikan KTKI ini benar-benar satu taman yang tidak sahaja indah dari aspek seni tetapi memenuhi pelbagai aspirasi dan kehendak agama itu sendiri," kata Pengerusi Yayasan Restu, Datuk Latif Mirasa.

Jika kita pergi lebih mendalam mengenai Projek al-Quran Terjemahan Bahasa Melayu (Jawi) seperti yang dilihat sendiri pada salinan contoh, ia benar-benar satu pengiktirafan yang sangat tinggi terhadap tulisan Jawi.

Emosi diselubungi rasa terharu melihatkan gabungan ayat-ayat al-Quran yang ditulis menggunakan khat nasakh bergabung terjemahannya dalam tulisan Jawi. Dua bentuk tulisan yang sama tetapi dalam berlainan bahasa, tidakkah itu sesuatu yang sangat unik dan sangat indah.

Dapatkan kita rasakan betapa tinggi martabat warisan tulisan Jawi itu kini?

Mungkin telah sering ditemui malah Tafsir Al Azhar pun boleh ditemui dalam terjemahan Melayu bertulisan Jawi. Namun apa yang dihasilkan oleh Yayasan Restu, benar-benar menjadikan tulisan Jawi dan ayat-ayat al-Quran itu bersatu dalam taman yang berhias indah!

Apatah lagi seni zukhrufnya merupakan aplikasi motif dari ragam hiasan khazanah warisan dan identiti seni tampak Melayu Islam nusantara.

Menurut Latif, pihaknya telah mendapat kelulusan Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk mencetak al-Quran tersebut.

"Tetapi bagi memastikan ia benar-benar boleh berada dalam simpanan umat Islam, kita perlukan dana khas untuk mencetaknya.

"Walaupun jualan adalah terbuka tetapi kita memerlukan dana permulaan termasuk tempahan khas bagi membolehkan al-Quran tersebut dapat kita semua miliki," kata beliau.

Begitu juga diharapkan bagi memastikan kejayaan dalam pembinaan al-Quran Mushaf Baiturrahman Aceh.

Menurut Abdul Latiff, seramai enam orang anak tempatan Aceh yang beroleh sijil dan diploma dari Kolej Restu kini sidang giat menyiapkan al-Quran Mushaf itu.

"Mereka yang dibayar pendapatan oleh Yayasan kini bertugas di Masjid Baitul Rahman, di Bandar Aceh juga mengharapkan sokongan dan dana bagi membolehkan Aceh yang dahulunya trauma akibat tragedi Tsunami pada 2004 semakin terubat dengan adanya al-Quran Mushaf mereka sendiri," katanya.

Yayasan Restu kata Abdul Latiff, adalah organisasi yang tidak berorientasikan keuntungan. Sekali gus bermakna ia memerlukan sumbangan dana bagi merealisasikan sesuatu projek itu.

"Namun yang sebenarnya kita lebih berobjektifkan agar setiap umat Islam mempunyai pelaburan saham akhirat yang disalurkan melalui KTKI ini.

"Moga amal jariah yang mereka hulurkan merupakan amalan yang berpanjangan dan mendapat ganjaran dari Allah," kata Abdul Latiff.

Begitupun mengunjungi KKI ini sememangnya satu kemestian kepada setiap umat Islam.

Anda tidak sahaja datang untuk merasa kagum dengan kehebatan anak-anak muda yang mampu menyalin al-Quran, iaitu menggunakan teknik gabungan moden dan tradisional.

Atau anda akan begitu terpukau melihatkan bagaimana di atas kanvas, khat telah melepasi zamannya untuk dilukis dengan begitu indah oleh jari jemari yang berbakat dan berdisiplin tinggi.

Mungkin sukar anda mengerti bagaimana sebanyak 14 lapisan warna diperlukan bagi menyudahkan motif-motif lakaran zukhruf!

Bayangkan yang perlu disiapkan membabitkan saiz yang besar dan perlu disiapkan mengikut perjanjian tempahan yang lazimnya memakan masa berminggu dan bulan.

Keindahan yang menepati sebagaimana hadis Nabi SAW yang sering kita dengar; "Allah itu indah dan sukakan keindahan!"

No comments: