Sunday, July 19, 2009

Persoalan Agama: Sah solat jamak selagi berada dalam keadaan musafir

Persoalan Agama: Sah solat jamak selagi berada dalam keadaan musafir

Bersama Ustaz Zahazan Mohamed

SEORANG ahli keluarga saya akan melancong ke Bandung, Indonesia. Apa yang menjadi persoalan ialah ketika beliau ingin berjalan-jalan di sana, beliau ingin melaksanakan solat jamak sedangkan jarak destinasi yang akan dilawatinya tidaklah melebihi dua marhalah. Beliau berkata kepada saya bahawa situasi seperti itu telah membuatkan beliau seorang musafir. Maka, ibadat itu sah jika dilaksanakan. Adakah solat jamak yang akan beliau laksanakan akan menjadi satu ibadat yang sah?

Hamba Allah,
Petaling Jaya, Selangor.

Hukumnya adalah sah kerana beliau masih berada dalam keadaan musafir. Walaupun perjalanan yang beliau lalui antara satu dengan yang lain masih berada dalam jarak yang kurang daripada dua marhalah, tetapi beliau masih dianggap musafir kerana belum pulang ke tempat asal beliau iaitu di Malaysia.

Seseorang yang berada dalam perjalanan diharuskan melakukan solat secara musafir, asalkan menepati syarat yang diletakkan dalam Islam. Solat seperti ini adalah suatu kemudahan yang disifatkan sebagai sedekah seperti yang dijelaskan dalam sebuah hadis sahih riwayat Muslim (no 686 ).

Mengerjakan solat dalam konteks musafir ini terbahagi kepada dua bentuk iaitu melakukan jamak iaitu menghimpunkan dua solat dalam waktu yang berbeza kepada satu waktu saja. Menghimpunkan ini pula boleh dilakukan pada awal waktu umpamanya solat Zuhur dan Asar dikerjakan pada waktu Zuhur dan menghimpunkan kedua-dua solat itu kepada waktu kedua. Contohnya solat Zuhur dan Asar dihimpunkan pada waktu Asar. Dalilnya adalah hadis yang sahih dari Ibn Abbas beliau berkata yang bermaksud: "Rasulullah sudah menghimpunkan antara solat Zuhur dan Asar dan Maghrib dan Isyak ketika musafir." - (Riwayat al-Bukhari no 1056 )

Bentuk yang kedua pula adalah mengerjakan secara qasar iaitu meringkaskan solat yang empat rakaat menjadi dua. Solat yang dimaksudkan adalah solat Zuhur, Asar dan Isyak. Ini berlandaskan firman Allah dalam surah al-Nisak ayat ke 101, maksudnya: "Dan apabila kamu musafir di muka bumi, maka kamu tidaklah berdosa mengqasarkan (memendekkan) solat jika kamu takut diserang oleh orang kafir. Sesungguhnya orang kafir itu adalah musuh yang amat nyata bagi kamu."

Menurut Ibn Jarir dalam tafsirnya ayat ke 101 ini turun berikutan pertanyaan segolongan dari Bani al-Najjar yang bertanya kepada Nabi SAW berkaitan kemudahan solat dalam perjalanan. Allah SWT sudah menurunkan ayat ini untuk memberikan jawapan dan sekali gus memberi kemudahan kepada umat Islam yang berada dalam perjalanan. Ini disebabkan kaedah syarak ingin memberikan kemudahan kepada umat Islam.

Dalam kedua bentuk solat musafir ini, seseorang itu disyaratkan berada di tempat yang bukan kampung halamannya untuk melayakkan dia mendapat kemudahan itu. Dia juga mestilah tidak berniat untuk tinggal tetap di sesuatu tempat itu selama empat hari tidak termasuk hari masuk dan hari kembali. Ada beberapa syarat lain, berkaitan solat yang ditunaikan secara qasar ataupun jamak.

Jadi dalam kes saudara ini, beliau bukan saja layak melakukan jamak, malah beliau juga dibenarkan melakukan solat secara qasar iaitu diringkaskan solat yang empat rakaat menjadi dua.

No comments: