Sunday, July 19, 2009

Persoalan Agama: Qunut nazilat mohon keselamatan ummah ditindas

Persoalan Agama: Qunut nazilat mohon keselamatan ummah ditindas
Bersama Ustaz Zahazan Mohamed

APAKAH kewajarannya membaca qunut al-nazilat secara berjemaah pada setiap solat Subuh dan Jumaat sejak pencerobohan terakhir tentera Israel secara besar-besaran di bumi Palestin hingga ke hari ini?

Jemaah,
Masjid Nurul Amin.

Qunut al-nazilat ialah doa yang dibacakan atas arahan pemerintah Muslim (hakim Muslim) kerana sesuatu musibah yang melanda umat Islam. Dalam sebuah hadis yang sahih, Nabi bersabda yang bermaksud : "Perumpamaan umat Islam dalam berkasih sayang dan kesatuannya adalah seumpama satu tubuh, apabila satu bahagian dari badan itu merasa sakit maka seluruh tubuh itu akan merasa sakit disebabkan demam ataupun berjaga malam. (Riwayat Ahmad no 18870, Muslim no 6751)

Jadi, antara tanda keprihatinan kita terhadap kesusahan umat islam ini seperti kes yang diutarakan itu, umat Islam sewajarnya mengamalkan pembacaan doa ini dalam solat-solat Subuh, Jumaat dan sunat witir yang mereka kerjakan sama ada secara berjemaah atau bersendirian.

Dalam kitab al-Majmuk oleh al-Nawawi, beliau menjelaskan bahawa Nabi SAW pernah mengamalkan doa qunut bagi keselamatan al-Walied bin al-Walied dan kecelakaan terhadap musuh Islam. Al-Nawawi juga menjelaskan bahawa kita digalakkan mengamalkan doa Qunut yang diajar oleh Nabi SAW bersama dengan doa Qunut Umar.

Pengarang kitab al-Hawi pula berpendapat doa qunut ini boleh diamalkan dengan berpandukan kepada hadis yang ma`thur ataupun lainnya. Selanjutnya, pengarang juga menjelaskan keharusan mengamalkan bacaan ayat yang tertentu seperti akhir surah al-Baqarah untuk dibacakan dalam doa-doa qunut itu.

Cuma bagi mazhab Syafie menetapkan pemimpin Islam tertinggi saja yang layak mengeluarkan perintah untuk melakukan qunut jika ia membabitkan solat Jumaat.

No comments: