Monday, May 4, 2009

Rasulullah tidak berguru dengan rahib Nasrani

Rasulullah tidak berguru dengan rahib Nasrani

SUSUNAN SITI AINIZA KAMSARI
(Siri 14)


SELAMA puluhan tahun, Pendita atau Rahib Nasrani, Buhaira atau Bahirah, malah beliau juga dikenali dengan panggilan Jarjis beribadat di sebuah biara atau gereja di Busra tanpa pernah keluar dari biaranya itu. 

Buhaira dikatakan mempunyai pengetahuan yang amat mendalam mengenai ajaran dan agama Kristian. Ini menyebabkan beliau begitu dihormati khususnya oleh penganut Kristian yang lain. Beliau cukup terkenal sehinggakan banyak kafilah-kafilah dagangan yang menuju ke Syam akan berhenti di Busra semata-mata untuk bertemu dengan Buhaira untuk mendapatkan berkat dan doa daripadanya.

Tanpa berbuat demikian mereka dikatakan tidak akan pulang dengan membawa untung dan satu perjalanan yang selamat. Namun ketika rombongan Abu Talib singgah di Busra seperti yang diceritakan pada keluaran lalu, Buhaira sendiri keluar kepada mereka dan menyambut rombongan tersebut sebagai tetamu yang dimuliakan. 

Seperti yang disebutkan tadi, pada hal selama ini, Buhaira tidak pernah keluar dari biaranya itu untuk menyambut sesiapa.

Ini semata-mata kerana dikatakan beliau dapat menghidu sesuatu dari rombongan Abu Talib itu. Atas pengetahuan yang cukup mendalam terhadap isi kandungan kitab Injil, Buhaira dapat mengenalpasti seorang budak lelaki yang dibawa oleh Abu Talib begitu menepati ciri-ciri kemunculan seorang Nabi bagi menyambung ajaran Nabi Isa. Lalu beliau bertanya kepada Abu Talib, mengenai siapakah anak lelaki yang menyertai rombongan dagangan dari Mekah itu. 

"Siapa anak ini, siapakah keluarga anak ini?" Tanya Buhaira sambil memegang tangan Nabi Muhammad. Lalu Abu Talib menjawab: "Dia adalah anak saudara saya Muhammad, anak kepada abang saya, Abdullah yang telah meninggal dunia ketika anak ini masih dalam kandungan ibunya!," katanya. 

Sejurus mendengar jawapan Abu Talib itu, lantas Buhaira mengangkat tangan Nabi dan berkata: "Inilah ketua seluruh alam, budak ini diutuskan oleh Allah sebagai rahmat untuk sekelian alam. Dialah nabi yang dijanjikan; kerasulannya yang universal serta penaklukan dan pemerintahannya telah diramalkan dalam Kitab-kitab Suci!". 

Kata-kata Buhaira itu amat mengejutkan yang lain dan Abu Talib bertanya: "Bagaimana kamu tahu perkara ini wahai Buhaira, sedangkan engkau baru sahaja mengenali Muhammad yang baru sahaja tiba dari Mekah ini?" 

Buhaira menjawab: "Ketika kamu bertolak dari Aqabah, tidak ada sebutir batu atau sepohon pokok melainkan semuanya tunduk sujud dan tidaklah mereka sujud melainkan kepada seorang nabi!" 

"Dialah Nabi yang namanya dan nama bapa serta keluarganya telah saya baca dalam kitab-kitab sebelum ini dan saya tahu dari mana dia akan muncul dan bagaimana agamanya akan tersebar di seluruh dunia," katanya. 

Buhaira dapat mengenali kanak-kanak yang bersama Abu Talib itu sebagai bakal nabi kerana terdapat cap kenabian di bawah tulang belikat yang berbentuk seperti buah epal.

Abu Talib sendiri terus memeriksa dan ternyata benar seperti yang didakwa oleh Buhaira. Ini menyebabkan semua termasuk seluruh ahli rombongan dagangan itu terkejut dengan apa yang mereka dengar dan saksikan. 

Tentu sekali mereka tidak menyangka bahawa kanak-kanak atau lebih tepat lagi si yatim piatu ini merupakan yang bakal menjadi pemimpin besar mereka di suatu hari kelak.

"Namun kamu Abu Talib mesti menyembunyikan perkara itu dan anak saudara ini dari mata kaum Yahudi. Bawalah dia pulang, tidak perlulah kau meneruskan perjalanan ke Syam.

"Demi keselamatan budak ini andai jika kamu terserempak dengan kaum Yahudi kerana mereka juga mengetahui mengenai tanda-tanda kemunculan seorang nabi baru," kata Buhaira. 

Abu Talib yang juga sependapat dengan Buhaira terus mengambil keputusan untuk tidak meneruskan perjalanan ke Syam.

Namun sesetengah riwayat menyebut beliau tetap ke Syam dengan menghantar pulang Nabi Muhammad bersama sebahagian pembantunya ke Mekah. 

Peristiwa pertemuan dengan Buhaira ini telah diceritakan oleh ramai penulis sejarah termasuk oleh pihak orientalis. 

Namun pihak orientalis kemudiannya didapati cuba memanipulasikan peristiwa ini dengan mengatakan bahawa Nabi Muhammad dikatakan tidak sahaja bertemu, malah dikatakan duduk belajar dengan Buhaira mengenai ajaran-ajaran dan peristiwa-peristiwa sejarah sebelum ini. 

Ini termasuklah kisah-kisah para nabi, mengenai kaum yang hilang seperti Kaum Ad dan Tsamud dan pelbagai lagi ajaran-ajaran pokok mengenai agama samawi dari rahib ini. 

Malah yang lebih teruk lagi, ada yang menuduh Abu Talib sengaja membawa anak saudaranya itu bertemu dengan Buhaira kerana dikatakan beliau telah mendengarkan ramalan yang dibuat oleh rahib ini kepada orang ramai.

Beliau tidak ada tujuan untuk berniaga ke Syam kecuali hanya untuk membawakan Nabi Muhammad itu untuk bertemu Buhaira. 

Tidak kurang juga ada yang menulis Abu Talib tetap meneruskan perjalanan ke Syam tetapi beliau meninggalkan Nabi Muhammad untuk belajar dengan Buhaira, bukannya pulang semula ke Mekah sebagaimana yang dinasihatkan oleh Buhaira.

Menangkis

Bagi menangkis dakwaan-dakwaan ini, Jaafar Subhani dalam bukunya Ar Risalah Sejarah Kehidupan Rasulullah SAW (1984) menulis bahawa pertemuan Nabi dengan pendeta Nasrani itu merupakan perkara sederhana sahaja. 

"Namun para orientalis menjadikan peristiwa ini sebagai dalil untuk membuktikan bahawa Nabi Muhammad belajar dari Buhaira, seorang Nasrani mengenai ajaran-ajaran luhur yang diperkenalkan 23 tahun kemudian (kedatangan Islam sehingga Rasulullah wafat).

"Bererti Islam itu bermula dari sumbangan seorang yang beragama Kristian," katanya. 

Perkara ini ternyata tidak benar berdasarkan fakta bahawa:

1) Para sejarawan sepakat berkata bahawa Nabi Muhammad seorang yang buta huruf dan tidak belajar membaca dan menulis. 

Semasa peristiwa ini berlaku, Nabi Muhammad dikatakan berusia 12 tahun dan tidak mungkin bagi seseorang yang semuda itu dapat mengetahui mengenai kitab Taurat dan Injil dan kemudiannya pada usia 40 tahun, berdasarkan belajar dengan Buhaira itu, Nabi Muhammad memperkenalkan agama baru.

2) Masa perjalanan untuk berdagang itu lazimnya singkat dan ini tidak memungkinkan kepada Nabi Muhammad memperoleh pelbagai pengetahuan mengenai kitab-kitab lama dalam masa yang singkat.

Menurut Jaafar, lazimnya perjalanan dagangan dari Mekah ke Syam mengambil masa selama empat bulan, termasuk masa berhenti untuk berehat di mana-mana destinasi.

"Maka mustahil dalam tempoh sesingkat itu, seseorang boleh menerima pelbagai ilmu apa tah lagi melibatkan seorang budak yang begitu tidak mengenal huruf," katanya.

3) Jika benar Nabi Muhammad dikatakan dihantar untuk belajar dengan Buhaira, tentunya perkara ini tersebar di kalangan penduduk Mekah menyebabkan semua orang akan membicarakannya. 

Namun, keadaan seperti ini tidak terjadi dan tercatat di mana-mana pengkisahan. Walaupun perkara Nabi Muhammad belajar dengan Buhaira ini tidak disebut dalam al-Quran, namun kata Jaafar, jelaslah bahawa peristiwa ini dimanipulasi oleh para orientalis di zaman moden ini.

No comments: