Monday, May 4, 2009

AGAMA : ISNIN 04 MEI 2009

Kehebatan ulama Melayu Ahli Sunnah wal Jamaah
PERBICARAAN mengenai isu ini pernah dibentangkan penulis dalam satuseminar, yang mana penulis petik sedikit kalimat-kalimat dalam undangantersebut yang ternyata sungguh mencabar dan prihatin, di antaranya,"Seminar ini dianjurkan antara lain untuk menangani gejala kekeliruanumat Islam yang terjadi akibat penyusupan masuk pelbagai fahaman yangmenyeleweng daripada pegangan yang berasas kepada al-Quran, As-Sunnah,Ijmak ulama yang muktabar dan Al-Qiyas as-shahih.

Rasulullah tidak berguru dengan rahib Nasrani
SELAMA puluhan tahun, Pendita atau Rahib Nasrani, Buhaira atau Bahirah,malah beliau juga dikenali dengan panggilan Jarjis beribadat di sebuahbiara atau gereja di Busra tanpa pernah keluar dari biaranya itu.

Kesilapan masyhur dalam sembahyang
SEMBAHYANG adalah hubungan paling kuat antara makhluk manusia dengantuhan pencipta alam semesta. Sembahyang seolah-olahnya satu perhubungansecara langsung, bertutur, memuji, meminta dan apa sahaja hajat dapatdikemukakan oleh hamba Allah yang soleh kepada Allah SWT, tuhan yangmentadbirkan alam ini.








Hamba ikhlas tak harap habuan, kemewahan dunia
ISLAMyang menjadi pegangan pada dasarnya mengungkap makna kepatuhan danketundukan secara menyeluruh kepada Allah. Justeru, Islam dalamkerangka pengertian itu tidak akan dapat dicapai tanpa dimulai sifatkeikhlasan iaitu penyerahan diri sepenuhnya ke hadrat Ilahi.

Kebahagiaan hanya dapat dicapai melalui iman, takwa, amal salih
MENCARIkebahagiaan adalah cita-cita dan harapan manusia dalam kehidupan. Bagimereka berpendapat kebahagiaan terletak kepada kekayaan, makaberjuanglah mereka memperolehnya.

Urusan pentadbiran tidak boleh atasi hukum syarak
KATAkuncinya ialah jangan urusan pentadbiran mengatasi hukum syarak keranajika ia berlaku, undang-undang Islam akan nampak hodoh. Maknanya,jangan proses dan prosedur melaksanakan undang-undang itu menyusahkansedangkan keperluan hukum syarak sudah dipenuhi.

No comments: