Sunday, May 24, 2009

Bukan salah tabligh

Bukan salah tabligh

SOALAN:ANAK saya yang kedua ini memang pintar. Keputusannya tidak pernah lebih daripada nombor lima di kelas, tetapi malas belajar, lebih-lebih lagi membaca mukadam juga al-Quran.

Pelajaran yang disukainya ialah melukis. Tidak jelas kegiatannya di sekolah, tetapi selepas menghadiri motivasi waktu cuti sekolah, akhirnya dia masuk kumpulan tabligh iaitu lepas PMR. Dia tidak peduli pelajarannya langsung, waktu cuti terus ikut tabligh, akhirnya periksa SPM, hanya lulus sahaja.

Saya perhatikan dia seolah-olah dipaksa ikut tabligh, tetapi akhirnya menjadi seronok, pakai pakaian ala Pakistan labuh bawah lutut. Pernah saya nasihatkan agar terus belajar, dia berjanji, tetapi banyak janji-janjinya tidak ditepati dan selalu tidak ada kepastian cakapnya. Saya seolah-olah tidak ada upaya untuk menasihatinya lagi. Masa depannya suram dan tidak menentu. Belajarnya tidak sampai ke mana, ilmu agamanya juga tidak pasti.

n Shamrina, Kuala Lumpur.

Jawapan:

PUAN tidak boleh menyalahkan tabligh dalam masalah ini. Anak puan mengambil jalan keluar iaitu sikap malas belajar itu kepada kegiatan bertabligh.Kerana itu dalam masalah ini, kelihatan bertabligh itu satu kesalahan menyebabkan anak puan terlibat dengan tabligh seperti itu. Ramai pelajar yang malas belajar, tidak ada kesedaran lalu ponteng sekolah, menghabiskan masa di rumah-rumah kosong, di bawah pokok, hisap rokok, main video dan sebagainya malah ramai yang terlibat dengan ganja, tetapi ibu bapa kurang menyalahkan kegiatan tersebut yang menyebabkan si anak itu terus mengabaikan pelajarannya.

Saya masih ingat pada satu hari ketika musim sejuk, pukul 11 pagi, Abdul Rahman, seorang pelajar PhD, mengkaji kulat kayu datang ke bilik mengajak saya ke masjid di Spital Road. Saya katakan padanya, I have to finish my work. Come on brother, join us!. Hatinya memang solid, mengajak saya ke masjid di hawa sejuk -5.

How long possibly you can finish? Desaknya terus. About one hour!. Sebenarnya kerja memang banyak, baru datang ke Aberdeen, tetapi kalau hendak pergi memang boleh. Saya katakan satu jam, dengan harapan supaya dia give up!

Rupa-rupanya selepas satu jam, dia datang semula dengan ditemani oleh seorang teman dari Malaysia, belajar di Robert Gorden, untuk mengajak ke masjid.

It is very cool brother Rahman!. Saya berdalih lagi. Never mind brother. It is my pleasure! Tangan kanannya menghulurkan baju sejuk yang baru ditanggalkan dari badannya. Yang tinggal di badannya ialah baju jubah Bangla dan seluar putih, juga songkok kain berwarna kelabu tahi kucing di atas kepalanya.

Thanks a lot! Saya menyambut kot baju sejuknya. Tetapi saya yakin tidak boleh menggunakannya kerana badannya kecil. Saya memerlukan baju saiz XL. Kami berjalan ke stesen bas di Hill Head dalam kesejukan winter -5. Hati tetap membuku, biarpun kerja bertabligh bukan kerja asing bagi saya. Saya datang ke Aberdeen untuk belajar. Tidak sampai 30 minit kami tiba ke masjid. Tidak ada seorang manusia pun ketika itu. Hati saya terus berbuku. Ketika di bilik, brother Abdul Rhaman meyakinkan saya, ramai kawan-kawan dari Pakistan, Iran dan Iraq juga Bangla telah menunggu di masjid. Alih-alih, pada pukul 4 petang tidak ada seorangpun yang kelihatan. Berdakwah itu bagus. Nabi pun berdakwah, tetapi dalam berdakwah, jangan membohong. Berbohong untuk berdakwah.

Di Aberdeen, ketika itu iaitu dalam tahun 1980 hingga 1983 terdapat tidak lebih dari 30 pelajar Melayu. Orang Pakistan yang paling ramai berniaga. Orang Iran dan Iraq lebih kurang lima keluarga, tetapi yang datang ke masjid, iaitu yang sembahyang Jumaat selalunya dua orang Iran seorang Iraq. Biasanya seorang Iran, seorang Iraq, tetapi saya perhatikan setiap kali lepas sembahyang, mereka berdua mesti bergaduh. Bergaduh kerana benda-benda kecil. yang seorang sembahyang, ketika qiyam meletakkan tangan di atas perut, dan yang seorang lagi melepaskan tangannya ke bawah bebas. Dua-dua cakap Arab berabuk, faham ayat-ayat yang dibaca oleh imam, iaitu brother Abdul Rahman, tetapi lepas sembahyang Jumaat boleh dikatakan mesti bertengkar.

Satu hari, ketika hendak sembahyang Isya, brother Abdul Rahman meminta saya menjadi imam. Tetapi gerak hati saya berat untuk menolaknya. Akhirnya dia mengimami jemaah pada malam itu. Itulah kali pertama saya perhatikan orang Bangla begitu ramai memenuhi ruang masjid Spital Road. Biasanya jemaah Bangla yang datang ke masjid hanya dua atau tiga orang sahaja, tetapi kali ini kehadirannya begitu menghairankan.

Bersyarah

Selepas tamat sembahyang, imam bersyarah sekejap, menggunakan bahasa Urdu, kemudian membaca doa yang begitu panjang dan akhirnya mereka ramai-ramai menangis. Baru saya sedar, hari itu ialah hari memperingati kematian cucu Nabi. Di Malaysia, masjid-masjid menyambut hari Asyura dengan mengadakan ceramah dan sebagainya termasuk masak bubur lambuk.

Persoalan utama yang berlegar dalam kepala ialah telah dua tahun saya berada di Aberdeen, orang seperti brother Abdul Rahman, datang ke masjid tidak sampai lima orang, tetapi malam itu mereka datang berpakaian seragam, pakai baju panjang tabligh, padahal sebelum ini mereka, yang kebanyakannya bekerja di restoran-restoran tidak pernah muncul di masjid. Keadaan ini berbeza dengan penuntut dari Malaysia. Waktu sembahyang Jumaat sebahagian besar daripada mereka datang ramai-ramai, di bulan Ramadan, tetapi mereka ke masjid tanpa ada orang yang memaksa. Mereka telah sedia ke masjid ketika berada di Malaysia.

Mungkin kerana adanya orang yang seperti inilah menyebabkan brother Abdul Rahman beria-ia benar memaksa saya untuk datang ke masjid. Terlalu besar pengorbanan brother ini untuk bertabligh. Walaupun demikian, ditakdirkan saya begitu terpesona dengan kegiatan tabligh hasil daripada rangsangan atau gesaannya tadi, lalu saya mengabaikan tugas utama saya iaitu belajar ada kemungkinan saya gagal kerana langkah brother Rahman ini begitu jauh sampai ke Manchester, St. Andrew juga London.

Ada pelajar yang ikut sama berdakwah, dua minggu sebelum peperiksaan baru balik akhirnya kena ulang. Apabila ini berlaku, kecenderungan pemerhati akan menyalahkan kegiatan bertabligh itu sebagai satu penyebab kegagalan tadi. Pada hal kegagalan itu lahir dari sikap pelajar itu sendiri yang tidak dapat membezakan di antara dua keutamaan.

Terfikir dalam kepala, mungkin brother ini lebih sesuai kalau memaksa mereka yang tidak pernah datang ke masjid, berbanding dengan diri saya yang memang kerjanya bertabligh, biarpun cara tablighnya berbeza dengan apa yang dilakukan olehnya.

Tidak semua orang berupaya melakukan tabligh seperti yang dilakukan oleh teman saya ini, biarpun dalam keadaan tertentu kaedah-kaedah bertabligh iaitu lebih perlu diperbaiki, agar impak daripadanya diperolehi secara maksimum.

Saya masih ingat pada tahun 1984, kami satu van menuju ke Dusbery, England. Perjalanan mengambil masa lebih daripada setengah hari. Bertolak pukul 4 pagi. Tiba subuh, kami membentang tikar di tepi jalan raya, berhampiran sebuah pusat membeli belah. Saya begitu kagum dengan kehadiran peserta yang begitu ramai, yang dimonopoli dari orang Islam Pakistan, Bangla, India sedikit orang Arab dan orang Melayu.

makan ramai-ramai dalam dulang. Tidur pun ramai-ramai seperti di atas padang menyebabkan saya tidak boleh tidur. Terlelap mata pun hanya sejenak sehingga pagi kerana lampu terang benderang.

Di waktu pagi, kuliah-kuliah di adakan. Begitu juga di waktu petang dan malam. Jemaah dikumpulkan dalam kumpulan-kumpulan tertentu dan diberi kuliah. Saya perhatikan sebahagian daripada kuliah itu diberi oleh pelajar-pelajar, juga oleh ulama yang sedia ada di England.

Kuliah yang diberi banyak berdasarkan kepada hadis-hadis. Membicarakan tentang fadilat berdakwah, sembahyang, puasa, menuntut ilmu dan sebagainya. Sayangnya latar belakang ilmu fekahnya terlalu kurang. Saya kagum melihat pelajar Melayu memberi kuliah dalam bahasa Inggeris, biarpun mereka bukan daripada jurusan pengajian Islam.

Badan-badan tabligh perlu mempunyai sukatan agar mereka yang terlibat dengan tabligh mempunyai ilmu yang mantap untuk diri sendiri juga kelancaran tabligh untuk orang ramai bukan hanya tertumpu kepada fadilat-fadilat amalan sahaja.

Hampir 5 hari saya dan teman-teman di masjid Duesbery , satu kawasan di negara Barat yang banyak mempunyai surau. Tidak ada masalah ketika berada berkampung, cuma yang menjadi masalah, sebahagian daripada jemaah tidak mandi beberapa hari, memakai jubah yang sama ketika tidur juga ketika menghadapi kuliah. Jubah tidak dibasuh beberapa hari, badan tidak dimandikan, tetapi pakai minyak atar yang kuat.

Bagi jemaah seperti ini mungkin ia menganggap perkara biasa, tetapi kita sebenarnya perlu memelihara keselesaan orang lain. Sesungguhnya Allah SWT itu bersih, suci dan cintakan sesuatu yang bersih lagi suci.

Tidak semua orang berupaya melakukan tabligh. Penyebar Islam di Malaysia, di Tenggara Asia adalah terdiri daripada golongan mubaligh, ahli suci yang memainkan peranan penting dalam usaha menyebarkan Islam.

No comments: