Thursday, May 21, 2009

AGAMA : KHAMIS 21 MEI 2009

Muhasabah diri sempena Hari Guru
Saban tahun tarikh 16 Mei akan sentiasa diingati sebagai Hari Guru.Pada tahun ini, 'Guru Pembina Negara Bangsa' menjadi tema sambutan HariGuru di negara kita.

Dulu gangster, kini imam
MELIHAT penampilan Chan Narong atau Mohd. Isa Salleh , 19, yangmempunyai raut wajah yang tenang, tentunya tidak ramai yang menyangkaanak muda ini sudah lama bergelumang dengan pelbagai kegiatan tidakbermoral sebelum ini.




Hak Muslim: Hukuman denda punca kesalahan khalwat dipandang remeh
SAYAmengikuti kes khalwat di negara ini sejak undang-undang diwujudkan.Saya melihat hakim hanya menjatuhkan hukuman denda dan kadangkala dendaserta penjara. Tidak bolehkah undang-undang diseragamkan dengan semuapesalah khalwat dikenakan hukuman penjara. Ini menampakkan seolah-olahhukuman di Mahkamah Syariah bertaraf rendah.

Doa ibu bapa mustajab tangani remaja bermasalah
NAMPAKNYAibu bapa perlu bertanya kepada diri adakah mereka sudah mendoakankesejahteraan untuk anak kerana kajian menunjukkan tidak sampai 10peratus ibu bapa mendoakan anak mereka setiap hari.

Mukmin patut bersangka baik ketika ditimpa ujian, musibah
DARIPADASyaddad bin Aus dan Al-Sunabihi bahawa keduanya masuk melawat seorangsakit, lalu mereka bertanya kepadanya: “Bagaimana keadaanmu pagi ini?Ia menjawab: Aku berada dalam keadaan baik. Syaddad berkata kepadanya:Bergembiralah engkau dengan perkara yang menghapuskan dosa danmenggugurkan kesalahan, kerana aku mendengar Rasulullah bersabda:Sesungguhnya Allah berfirman: Apabila aku menguji seseorang darihamba-Ku yang mukmin dengan sesuatu penyakit, lalu ia memuji-Ku keranaujian-Ku itu maka sesungguhnya ia akan bangkit dari tempat baringnyaitu seperti masa ia dilahirkan ibunya, bersih daripada segalakesalahan, dan Tuhan berfirman kepada malaikat penulis amal itu:

Menghargai kasih ibu bukan pada 10 Mei sahaja
TANGGAL10 Mei lalu, ramai meraikan Hari Ibu, tetapi mungkin masih ada yangtidak tahu mengapa ia disambut pada hari itu dan bagaimana sambutanbermula

No comments: