Monday, May 18, 2009

AGAMA : ISNIN 18 MEI 2009

Peranan ulama Patani di dunia perantauan
PERANAN ULAMA PATANI DI SIAK SERI INDERAPURA Salah seorang ulama Pataniyang terkenal dan menghasilkan beberapa karangan adalah Sheikh AbdurRahman Gudang. Beliau merupakan sahabat kepada Tok Kelaba dan jugasama-sama menjadi murid kepada Sheikh Ahmad al-Fathani.

Mengembala kambing sunah Rasulullah
PEPERANGAN FUJJAR tentunya memberikan pengalaman yang menguji kekuatan,kepintaran, kepantasan dan kecekapan Rasulullah SAW. Namun untukmenjadi pemimpin umat malah pemimpin atau ketua dalam keluarga yangberjaya perlu mempunyai pengalaman yang lebih berkaitan tanggungjawabberat itu.

Menghayati manhaj Nabawi
Dengan Nama Allah, Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Segala puji-pujian ke hadrat Allah Tuhan Semesta Alam.






Generasi muda beriman perkukuh perjuangan Islam
GENERASImuda, remaja atau belia ialah kelompok yang aktif dalam semua perkara.Mereka suka bertanya, mencuba, tidak serik dengan peristiwa, cenderunglasak, sukakan cabaran, gemar memperaga diri, sukakan hiburan, mahuberkawan malah suka bercinta.

Gurau senda melampaui batas jejas keharmonian masyarakat
BUDAYAbergurau senda secara melampau batas mula menjadi amalan di kalanganpelajar serta remaja. Antara budaya bergurau yang cukup popular sejakdulu ialah buli yang banyak diamalkan pelajar sekolah berasrama.

Amalan bersedekah lebih afdal utamakan keluarga
TANGANdi atas lebih baik daripada tangan yang menerima ialah galakan supayakita menjadi orang suka memberi, bukan yang meminta kerana kedudukanbersedekah lebih baik terutama jika mereka melakukannya dengan hatiyang ikhlas.

No comments: