Sunday, May 17, 2009

AGAMA : AHAD 17 MEI 2009

Nikmat anugerah Tuhan
SOALAN: SETIAP nikmat yang diberi oleh Allah kepada manusia akanditanya di akhirat kelak. Untuk apa, dan apa yang sebenarnyadimaksudkan dengan “nikmat” itu.

Ahli politik ‘pemurah pahala’
Ramaiorang politik memang pemurah. Semua orang cakap begitu. Sifat pemurahorang politik mempunyai banyak makna. Mungkin kerana ingin menolongorang lain disebabkan mereka merasakan mereka itu pemimpin. Mungkinjuga kerana ingin menjaga undi dan sokongan. Sehinggakan Ketua DewanUlama PAS pun mengeluh tentang ‘unsur rasuah politik’ dalam partinya.






Ulul Albab: Polis jentera amar makruf nahi mungkar
DEMImeningkatkan mutu perkhidmatan ke arah penjagaan keselamatan danketenteraman awam dengan lebih profesional dan berkesan sertamengukuhkan kerjasama serantau, kerajaan Asean akan menubuhkanAseanapol yang beribu pejabat di Kuala Lumpur seperti dilaporkan Jumaatlalu. Langkah ini sangat tepat pada masa, melihat kepada peningkatankes jenayah dan teknik penjenayah yang sering berubah dalam melanggarundang-undang negara dan yang akan kita ulas kali ini berkaitan denganpelanggaran hukum syarak.

Laungkan azan kaedah berkesan tangani histeria
SEJAKakhir-akhir ini, kita kerap mendengar masalah histeria di sekolah luarbandar dan bandar. Baru-baru ini, sekolah anak saya di Petaling Jayaturut mengalaminya. Dari segi psikologi, ia dikaitkan dengan tekanan.Apakah histeria daripada pandangan Islam dan bagaimanakah menanganimasalah itu serta doa yang boleh diamalkan bagi mengelak masalah ini.

No comments: