Thursday, November 8, 2007

Wakaf al-Quran Damai dapat sambutan

Oleh: AZMI ABDUL MALEK

ISLAM sebagai agama sejahtera sentiasa memberi perhatian kepada hubungan sesama manusia selain hubungan dengan Allah.

Sesuai dengan ayat Allah bahawa umat Islam itu adalah bersaudara maka Dewan Amal Islam Hadhari (Damai) bekerjasama dengan Yayasan Restu bagi mencetak dan mengedarkan 250,000 naskhah al-Quran dengan harga RM10 senaskah kepada umat Islam dalam dan luar negara.

Pengerusi Damai, Datuk Ahmad Zahid Hamidi berkata, al-Quran tersebut akan dihantar ke negara yang umat Islamnya minoriti.

Beliau berkata, sebagai langkah awal Damai sudah menyumbang 50,000 naskhah kitab suci itu kepada umat Islam di Kemboja melalui muftinya, Kamaruddin Yusof awal Ramadan lalu.

“Pada masa yang sama, Damai turut mewakafkan 10,000 al-Quran kepada umat Islam di China, Ukraine dan Rusia,” katanya ketika ditemui di Kampung Sungai Nipah, Bagan Datoh, Perak, baru-baru ini.

Melalui Program Wakaf al-Quran, Damai berjaya menggalakkan 51,000 umat Islam di negara ini menyumbang RM2.4 juta baru-baru ini.

Zahid berkata, daripada jumlah itu, sebanyak RM1.9 juta itu adalah hasil kutipan melalui khidmat pesanan ringkas (SMS), manakala sebanyak RM414,000 lagi adalah sumbangan 47 syarikat.

Menurut beliau, melalui program tersebut Damai berjaya membangkitkan semangat umat Islam di negara ini supaya menghantar SMS bernilai RM100 sebagai pembayaran wakaf al-Quran.

“Kejayaan ini menunjukkan bahawa umat Islam di negara ini kesedaran yang jelas dan sentiasa membantu saudaranya di negara lain di dunia,” tambahnya.

Menurut Zahid lagi, Damai juga dalam usaha menterjemahkan al-Quran ke bahasa Mandarin dan Vietnam.

“Damai masih menerima sumbangan wakaf ini dan mereka yang ingin berbuat demikian boleh menghubungi urus setia kami,” jelasnya.

No comments: