Thursday, November 8, 2007

Dakwah di pedalaman Sabah perlu digiatkan


MOHD. NAZRI ABDULLAH.

KAMPUNG Mosolog, Tandek adalah sebuah kampung yang didiami oleh suku kaum Dusun di dalam daerah Kota Marudu, Sabah. Uniknya kerana sebahagian penduduk di kawasan ini beragama Islam yang diperoleh semasa proses pengislaman beramai-ramai sekitar tahun 1980-an.

Namun agak malang kerana meskipun telah lama menganut agama suci itu tetapi pengetahuan penduduk mengenai Islam masih cetek.

Malah terdapat di antara mereka yang tidak mengamalkan ajaran agama itu dan ada juga terus meninggalkannya.

Menurut pendakwah bebas, Mohd. Nazri Abdullah, ini berikutan tiadanya gerakan susulan untuk mendekati golongan itu setelah mereka memasuki Islam.

Akibat daripada itu, diakui masih terdapat orang-orang tua Islam yang masih minum air tapai ketika sambutan Pesta Menuai.

Beliau menarik perhatian terdapat kisah seorang tua Islam yang memakai songkok dan berseluar pendek keluar memburu.

Sekembalinya daripada memburu, lelaki tersebut didapati memikul seekor babi hutan yang haram di sisi agama.

“Inilah kesan kurangnya dakwah dan pengetahuan agama penduduk kampung di mana Islam itu hanya pada nama,” katanya yang merupakan anak kelahiran Kampung Mosolog.

Sehubungan itu, baginya, gerakan dakwah perlu ditingkatkan sehingga ke akar umbi agar ajaran agama tersebut dapat difahami dan diamalkan.

Beliau yang berpengalaman menganjurkan lebih 3,000 program di pedalaman Sabah, mengakui masih ramai orang Islam di kawasan itu memerlukan bimbingan.

Nazri dibantu oleh dua rakannya yang juga bekerja secara sukarela iaitu Rosnani Ontul dan Muslin Abdullah.

Antara aktiviti yang dijalankan ialah menganjurkan pelbagai program berbentuk keagamaan seperti ceramah, kursus dan sebagainya di kampung-kampung.

“Kita akan memanggil penceramah bebas yang bertauliah untuk menyampaikan ilmu kepada penduduk kampung,” ujarnya.

Namun program-program seperti itu menuntut banyak pengorbanan termasuklah keperluan kewangan yang tinggi.

Sehingga kini, beliau mendapat bantuan kewangan daripada individu tertentu termasuk wakil-wakil rakyat.

Beliau turut menyeru orang Islam agar menyumbang kepada program dakwah tersebut dan mereka yang ingin berbuat demikian boleh menghubunginya di talian 019-5399476.

No comments: