Sunday, November 11, 2007

Usah fanatik mazhab

Bersama: MOHD YUSOF ABAS
Soalan: sebagaimana yang saya ketahui kebanyakan umat islam di malaysia adalah bermazhab syafii. tetapi kenapa mereka jadi fanatik apabila berbeza pendapat dalam perkara ibadat sunat. adakah mereka bersikap asabbiah atau fanatik kepada mana-mana mazhab tertentu? sedangkan kita tahu di utara india ramai yang bermazhab hanafi dan di afrika khususnya aljeria dan lain -lain bermazhab maliki, apakah sebab dan puncanya?

– Muhammad Kudus,

Sungai Siput, Perak.

JAWAPAN: Antara sebab dan puncanya ialah sejarah pengajian orang tua kita dahulu. Ramai di kalangan mereka ketika itu yang ingin melanjutkan pelajaran merantau ke Pattani, Mekah, Mesir dan lainnya dan kebetulan saluran ilmu dan kitab-kitab yang sampai (dipelajari) adalah kitab karangan menurut sukatan ilmu mazhab Syafii. Bila mereka kembali ke tanah air, itulah ilmu yang dibawa dan di ajarkan kepada masyarakat sehingga hari ini.

Justeru itu buku-buku yang terdapat di pasaran kita hari ini juga adalah kitab ilmu fikah seperti Manhaj Tullab, Fathul Wahhab, Mukgnil Muhtaj, Mahalli Tuhfah. Manakala dalam bidang hadis pula seperti Sahihain, Sunan Sittah dan lain-lain Begitu juga disebelah utara India ramai yang bermazhab Hanafi kerana kitab pembacaan dan kajian mereka adalah kitab dari karangan ulama Hanafi seperti hadis Misykat bidayatul hidayah.

Sedangkan di Saudi kebanyakannya bermazhab Hanbali. Begitu juga di Tunisia di mana kitab aliran mazhab Maliki yang mereka pelajari. Sebab itu kata ulama, umat Islam perlu beramal dengan ilmu yang mereka pelajari menurut kemampuan masing-masing. Kita di Malaysia perlu beramal mengikut pengajian mereka menurut mazhab Syafii dan tidak harus beramal dengan mazhab lain yang tidak pernah dipelajari dan begitu asing dari apa yang pernah diketahuinya.

Kerana setiap orang itu wajib beramal dengan ilmunya sendiri. Bagaimana pula ada orang menyuruh kita beramal dengan ilmu yang tidak pernah kita pelajarinya. Ini semua terjadi dengan ketentuan dari Allah s.w.t. Jadi umat Islam tidak perlu bergaduh dalam membela mazhab masing-masing. Mereka semua berada atas kebenaran petunjuk dari Tuhan mereka. Ingatlah fitnah perpecahan umat lebih dahsyat dari pembunuhan. Tidak ada dosa kesalahan yang lebih besar dari fitnah tersebut. Alasan sejarah di atas itulah antara punca berlainan fahaman di antara kita, bukan kerana taksub mazhab atau fanatik mana-mana imam atau pemimpin dan sebagainya. Wallahualam.

Rumah seperti kubur

Soalan: Saya terbaca hadis yang bermaksud: Jangan kamu jadikan rumah kamu seperti kubur, sesungguhnya syaitan akan lari daripada rumah yang dibacakan di dalamnya surah al-Baqarah. (Hadis riwayat Muslim, Tarmizi, Ahmad). Apakah maksud sebenar hadis tersebut?

– Osman Jailani, Sungai Nibong,

Pulau Pinang.

Jawapan: Meskipun hadis tersebut sahih dan boleh diterima, tetapi ianya kurang tepat untuk dijadikan hujah atau dalil menunjukkan amalan membaca al-Quran di tanah perkuburan itu bidaah dan sesat sebagaimana tuduhan yang dilemparkan kerana dalam hadis lain riwayat Ahmad melarang hanya perkataan palsu sebagai mana sabdanya bermaksud: pergilah ziarah kubur dan jangan ucapkan kata yang hajra (tidak disukai agama).

Ini kerana tidak ada di dalamnya sebarang larangan membaca al-Quran di mana-mana, sedangkan hadis yang menyatakan fadilat membaca al-Quran itu sangat banyak.

Kita percaya bahawa bacaan al-Quran adalah sebesar-besar amalan untuk mendapat syafaatnya. Apa yang dapat difahami bahawa Rasulullah s.a.w. tidak mahu kita hidup menjadi seperti orang yang sudah mati dan berada di perkuburan kerana kita masih boleh membaca al-Quran tetapi mereka di perkuburan tidak mampu berbuat apa-apa lagi.

Oleh yang demikian janganlah kita yang masih hidup menjadi seperti mereka yang sudah meninggal di perkuburan, sunyi sepi sahaja sesuai dengan sabdanya bermaksud: cahayakan (sinari) rumah kamu dengan al- Quran. Adapun mereka yang masih hidup bebas, untuk membaca al-Quran di mana-mana terutama dalam rumahnya supaya al-Quran dapat menyinari hidupnya.

Begitu juga matinya, bila al-Quran dibacakan atas perkuburannya dan dihadiahkan pahala kepadanya. Sedangkan amalan lain seperti sedekah haji istighfar jelas sampai pahalanya, inikan pula bacaan kalam-Nya Yang Maha Tinggi tentu akan dapat membantu dan memberi syafaat kepadanya. Allah selalu umpamakan orang yang mati hati dengan mereka yang sudah mati dalam kubur, juga dengan mereka yang berada di bawah panas terik matahari atau orang buta dan sebagainya.

Begitu juga dalam masalah ini kerana bila kita tidak menghiaskan rumah dengan al-Quran maka Nabi samakan kita dengan orang yang berada di tanah perkuburan sunyi dan sepi sahaja. Oleh itu jangan kamu jadikan rumah kamu (sunyi sepi) seperti tanah perkuburan, bukan ertinya kita dilarang membaca al-Quran di tanah perkuburan. Yang ada dalam hadis tersebut arahan membaca al- Quran. Kita bimbang bagaimana perkara yang digalakkan agama boleh dilarang.

Ada juga yang akan berdalil dengan ayat 28-29 dari surah an-Najmi. Kita katakan bahawa ayat tersebut menyatakan tentang dosa kesalahan seseorang tidak akan dipikul oleh orang lain sesuai dengan firman-Nya seseorang pemikul (bebanan ) itu tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain, sekiranya orang yang berat tanggungannya meminta orang lain untuk membantunya, tidak dapat dipikulnya sedikitpun sekalipun kaum keluarganya, Fatir ayat 18.

Tetapi dalam soal pahala dan rahmat Allah tidak boleh disamakan dengan kemurkaan dan azab-Nya. Firman-Nya bermaksud: siapa yang membawa amalan kebaikan maka diganda 10 kebajikan lagi dan siapa yang mendatangkan kejahatan maka dia tidak akan dibalas melainkan sama dengan kejahatan tersebut (sahaja). (al-Ana‘am 160) dan rahmat-Ku mendahului kemurkaan-Ku.

Lantaran itulah Imam Bukhari pernah menceritakan bagaimana seorang yang telah membunuh 100 orang mendapat keampunan dari Allah s.w.t. kerana tindakannya untuk bertaubat. Demikian juga wanita jahat yang diampuni-Nya kerana masih tersemat di lubuk hatinya perasaan kasihan belas, sekalipun kepada anjing yang haus di padang pasir lalu diberinya minum air dengan menggunakan kasutnya.

Dan bagaimana pula dengan seorang wanita yang dimasukkan ke neraka kerana menahan kucing mati kelaparan tanpa perasaan belas kasihan dan tidak memberinya sebarang makanan? Allah mengampuni mereka yang dikehendak-Nya dan menyeksa siapa yang dikehendaki-Nya. Wallahualam.

- ALAMATKAN kemusykilan anda kepada Kemusykilan Anda Dijawab, Yadim, Jalan Perdana 50480 Kuala Lumpur atau e-mel mingguan@utusan.com.my. Nyatakan nama penuh dan nama samaran untuk siaran.

No comments: