Sunday, November 18, 2007

Faktor membawa murtad

Bersama: DR. AMRAN KASIMIN
SOALAN: Saya seorang saudara baru dari Sabah, berkahwin dengan orang Melayu. Masalah saya ialah kesukaran untuk mempelajari hal-hal berkaitan Islam, lebih-lebih lagi kerana saya tidak mahir berbahasa Malaysia.

Pada permulaan perkahwinan, suami menunaikan sembahyang, tetapi setelah setahun, saya lihat dia langsung tidak sembahyang. Di tempat kerja saya pula iaitu di kilang, sebahagian besar teman-teman Melayu juga tidak sembahyang, malah tidak mengerjakan sembahyang Jumaat.

Saya serba salah. Keluarga seumpama meminggirkan saya. Suami pula, biarpun baik, tetapi tidak dapat membimbing saya menjadi Islam yang baik. Biarpun pada mulanya saya memeluk Islam untuk berkahwin, tetapi setelah berkahwin saya memahami apa yang sebenarnya itu Islam. Sayangnya tidak dapat memahami gambaran yang sebenarnya, apatah lagi dengan kesibukan bekerja di kilang. Adakah saya tetap Islam?

– Rakan baru, Kulai

JAWAPAN: Orang yang meninggalkan agama Islam dinamakan “murtad”. Hal demikian boleh terjadi sama ada dengan niat, kata-

kata yang boleh menyebabkan seseorang itu kufur atau perbuatan yang dilakukan sama ada dengan bergurau ataupun ‘Inad (ingkar). Menurut Abu Bakar Jabir Al-Jazairi, termasuk dalam golongan murtad ialah orang Islam pengikut ateis dan komunis.

Murtad terjadi hanya pada mereka yang waras iaitu yang baligh, berakal dan dengan ikhtiar iaitu tidak dipaksa. Kanak-kanak, orang gila atau orang yang dipaksa tidak sah riddahnya biarpun ia melakukan perkara-perkara yang boleh menyebabkan murtad.

Dengan keterangan ini, ternyata bahawa orang yang enggan mengerjakan rukun-rukun Islam seperti sembahyang, mengerjakan haji, puasa dan sebagainya boleh menjadi murtad ataupun dikira sebagai murtad dengan syarat bahawa ia ingkar hukum yang telah ditetapkan oleh Allah.

Orang yang tidak berpuasa atau sembahyang kerana malas, padahal ia tetap akur bahawa kedua-dua ibadah tersebut adalah wajib, tidak dihukum sebagai murtad.

Peristiwa murtad yang ulung dalam sejarah Islam terjadi dengan kematian Rasulullah s.a.w. Golongan yang ramai murtad terdiri daripada mereka yang baru memeluk Islam. Murtad juga berlaku di kalangan mereka yang telah lama memeluk Islam, tetapi tidak mempelajari Islam, terutamanya orang Badwi, yang tinggal jauh dari Madinah.

Mereka yang terbiar seperti ini mudah menjadi murtad seperti yang dijelaskan dalam surah al-Hujurat: 14 yang bermaksud: Orang- orang Arab Badwi itu berkata, kami telah beriman. Katakanlah (kepada mereka): Kamu belum beriman, tetapi katakanlah kami telah tunduk. Kerana iman itu belum masuk dalam hati kamu dan jikalau kamu taat kepada Allah dan rasul-Nya. Dia tidak mengurangi sedikitpun amalanmu. Sesungguhnya Allah amat pengampun lagi penyayang.

Ternyata bahawa murtad itu boleh terjadi kerana salah satu daripada tiga perkara:

1. Niat: Iaitu berniat atau bercita-cita ingin keluar Islam, seperti berniat hendak jadi Kristian, biarpun niat keluar itu (niat murtad) dikaitkan dengan masa tertentu, esok hari, sebulan lagi atau sebagainya.

Begitu juga hukumnya orang yang niat murtad dengan bersandarkan kepada sesuatu, seperti mengancam hendak keluar Islam kalau tuntutannya tidak dipenuhi, ataupun orang yang memohon menukar nama kepada nama Kristian di pejabat pendaftaran atau di pejabat agama, kerana ketika itu ia mempunyai niat menukar agama.

Termasuk dalam hukuman murtad juga mereka yang menemui pegawai-pegawai tertentu untuk meminta nasihat dengan menyatakan niatnya hendak keluar daripada Islam. Dihukumkan demikian kerana pada hati mereka ada niat keluar dari Islam.

Termasuk dalam kategori orang yang murtad apabila seseorang itu beriktikad atau berkeyakinan bahawa agama lain seperti Kristian yang diubah suai, itu betul dan benar di sisi Allah, biarpun dia masih tetap mengakui yang agama Islam itu agama yang sebenar.

2. Perkataan. Yang dimaksudkan dengan “perkataan” yang boleh menyebabkan seseorang itu murtad ialah menyebut dengan sengaja perkataan ataupun perkataan-perkataan yang bertentangan dengan hukum Islam, sama ada perkataan tersebut berkaitan hukum ibadah, tauhid dan lain-lainnya.

Perkataan tersebut hendaklah jelas ataupun boleh ditafsirkan sebagai perkataan yang boleh menjadikan seseorang itu murtad, seperti mengatakan Allah itu berjasad.

Murtad boleh terjadi apabila seseorang itu menafikan adanya Allah. Menafikan Allah itu Pencipta alam atau menafikan kerasulan 25 orang Rasul yang wajib diketahui juga mendustakan risalah Rasul-Rasul tersebut.

Termasuk dalam golongan ini ialah mereka yang menghalalkan sesuatu yang diharamkan oleh Islam, seperti arak, zina dan lain-lain atau sebaliknya iaitu mengharamkan sesuatu yang halal seperti berjual beli yang nyata, kahwin dan lain-lain lagi.

3. Perbuatan. Seseorang yang sujud kepada berhala, matahari, bulan dan sebagainya dihukumkan murtad. Begitu juga sekiranya seseorang itu rukuk kepada yang lain daripada Allah dengan niat membesarkan objek tersebut, sama seperti membesarkan Allah. Andainya perbuatan tersebut dilakukan tanpa niat membesarkan objek itu, sama seperti membesarkan Allah, maka perbuatan tersebut dihukumkan haram.

Di Malaysia, mempelajari agama bagi orang dewasa tidak dapat dilakukan seperti anak-anak di sekolah. Adalah mengelirukan untuk menyokong pendapat puan menyatakan tentang kesukaran mempelajari agama. Puan boleh belajar di masjid atau surau.

Buku-buku yang boleh dibeli di kedai atau dipinjam di kutub khanah, melalui radio, televisyen dan sebagainya. Puan silap sekiranya mengharapkan pejabat-pejabat agama atau institusi lain yang berkaitan, menyediakan kelas khas untuk saudara baru.

Orang yang telah memeluk agama Islam, kemudian kembali kepada cara hidupnya yang asal, melakukan perbuatan-perbuatan yang menyebabkan seseorang itu murtad maka ia termasuk dalam golongan orang murtad, kerana murtad itu boleh berlaku dengan salah satu daripada tiga faktor yang dijelaskan, bukan semestinya melibatkan ketiga-tiga faktor tadi.

Keberkatan dan fadilat sembahyang tidak boleh dibandingkan dengan orang yang menjual buah di warung-warung, yang memperoleh wang apabila barangan bertukar tangan. Allah memberi jaminan bahawa sembahyang itu mencegah pelakunya daripada melakukan kejahatan dan kemungkaran.

Sembahyang itu tiang agama. Mereka yang tidak sembahyang bererti meruntuhkan tiang agama. Kerana itu anggapan bahawa orang yang sembahyang dan tidak sembahyang itu sama adalah silap. Pendapat ini hanya lahir daripada mereka yang tidak memahami hakikat sembahyang.

Orang Melayu, yang lazimnya beragama Islam, yang tidak sembahyang tidak boleh dijadikan alasan memperkuat hujah puan, menyatakan sembahyang dan tidak sembahyang itu tidak ada bezanya. Orang Melayu beragama Islam, yang menjadi pengedar dadah tidak mewakili gambaran ajaran Islam. Tidak membuktikan bahawa Islam itu menyuruh penganutnya mengedar dadah.

Hakikatnya, puan perlukan kekuatan atau azam untuk menjadi seorang Islam yang baik. Setelah tersingkir atau dibiarkan keluarga, secara langsung atau tidak langsung, puan terlalu mengharapkan bimbingan daripada suami, malangnya suami sendiri tidak dapat membimbing padahal ia adalah tanggungjawab yang sewajarnya diberi perhatian.

Puan adalah di antara manusia yang mendapat hidayah Allah membolehkan puan memeluk Islam. Agama yang diiktiraf oleh Allah. Biarpun seseorang itu memeluk Islam kerana faktor luaran, seperti kerana perkahwinan atau lain-lain sebab, tetapi sekiranya orang yang berkenaan dapat mempelajari hakikat Islam dan berupaya menghayatinya, kebenaran itu akan dapat dirasai.

Telah dijelaskan murtad boleh berlaku dengan salah satu punca yang dijelaskan. Selagi tingkah laku seseorang itu tidak melibatkan faktor yang dijelaskan, dia tetap Islam.

- PEMBACA yang ada kemusykilan alamatkanlah soalan kepada:

Dr. Amran Kasimin, Lot 3673, Jalan Aman, Kg. Sungai Merab Luar, 43000 Kajang, Selangor.

No comments: