Saturday, November 17, 2007

Budaya demonstrasi jalanan tak selari tuntutan syarak

Oleh Mohd Yaakub Mohd Yunus

ISLAM mengajar penganutnya untuk sentiasa melaksanakan sesuatu perkara dengan penuh hikmah tanpa menjurus kepada suasana yang boleh merosakkan ketenteraman awam dan membuka ruang untuk menimbulkan kejadian tidak diingini.

Slogan bagi pendakwah Islam dalam melaksanakan tugas mereka adalah seperti firman Allah bermaksud: “Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui siapa yang tersesat daripada jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang yang mendapat petunjuk.” (Surah An-Nahl, ayat 125)

Nabi SAW melaksanakan segala urusan dakwahnya dengan penuh hikmah serta memerintahkan sahabat untuk berdakwah menggunakan kebijaksanaan sesuai dengan perintah Allah supaya hambanya berpesan ke arah kebenaran dengan kesabaran.

Oleh itu, sewajarnya bagi mereka yang terbabit dalam demonstrasi jalanan baru-baru ini menilai semula adakah tindakan mereka itu selari dengan perintah Allah dalam melaksanakan kerja dakwah mereka.

Tidakkah mereka terfikir betapa tindakan itu menimbulkan kesusahan serta keresahan kepada pihak yang tidak terbabit dalam demonstrasi berkenaan. Mungkin mereka menyatakan niat mereka baik, tetapi Islam adalah agama yang berpegang kepada konsep ‘matlamat tidak menghalalkan cara’.

Adakah di Malaysia ini sudah ketandusan cara untuk berbincang dalam apa juga masalah hingga memerlukan cara demonstrasi jalanan yang bukan saja menyalahi undang-undang, malah bercanggah dengan syarak?

Berkaitan dengan demonstrasi, Syaikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz berkata: “Demonstrasi yang dilakukan bukanlah jalan keluar. Bahkan saya beranggapan bahawa hal itu termasuk daripada sebab musibah, kejelekan, kebencian manusia dan terjadinya permusuhan di antara manusia yang tidak sesuai dengan kebenaran. Adapun cara yang disyariatkan yakni: menulis surat, memberikan nasihat serta berdakwah kepada kebaikan dengan jalan ditetapkan syariat yang tentunya dijelaskan caranya oleh ahli ilmu, sahabat Rasulullah dan orang yang mengikuti Baginda dalam kebaikan yakni dengan menulis surat dan berhadapan langsung dengan pemimpin untuk memberikan nasihat tanpa menyebarkan perbuatan mereka lakukan di atas mimbar sehingga menimbulkan sesuatu tidak diinginkan, hanyalah Allah yang menjadi penolong.”

Rasulullah SAW dan sahabat juga melalui pelbagai ujian dan fitnah yang begitu hebat, namun tidak ada seorang pun daripada mereka menggunakan cara demonstrasi untuk meluahkan ketidakpuasan hati. Ia menunjukkan budaya demonstrasi bukan sebahagian tuntutan syarak.

Budaya berdemonstrasi ini juga boleh mengarahkan kepada pergaulan di antara lelaki dan wanita yang tidak selari dengan syarak.

Lebih mendukacitakan, demonstrasi sebenarnya menunjukkan sikap penentangan secara terbuka kepada kerajaan yang dipimpin pemimpin beragama Islam dan hal ini menunjukkan ciri golongan Khawarij.

Daripada Ummu Salamah berkata, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Akan ada sepeninggalanku nanti pemimpin (yang) kalian mengenalnya dan mengingkari (kejelekannya), maka barang siapa mengingkarinya (bererti) dia sudah berlepas diri, dan barang siapa membencinya (bererti) dia sudah selamat, akan tetapi barang siapa yang meredainya (akan) mengikutinya. Sahabat bertanya: Apakah tidak kita perangi (saja) dengan pedang? Baginda menjawab: Jangan, selama mereka masih menegakkan solat di tengah-tengah kalian.” (Hadis riwayat Muslim)

Sabda Baginda lagi bermaksud: “Pemimpin yang baik ialah pemimpin yang kamu cintai mereka dan mereka mencintai kamu. Kamu mendoakan mereka, mereka pula mendoakan kamu. Pemimpin yang jahat ialah pemimpin yang kamu membenci mereka, mereka juga membenci kamu dan kamu melaknat mereka, mereka juga melaknat kamu. Baginda ditanya: Tidak bolehkah kami perangi mereka dengan pedang? Jawab Baginda: Tidak, selagi mereka mendirikan solat. Ingatlah, sesiapa yang dikuasai penguasa, lalu dia dapati penguasa itu melakukan maksiat kepada Allah, dia hendaklah membenci maksiat tersebut, namun jangan mencabut tangan daripada ketaatan.” (Hadis riwayat Muslim)

Tidak dapat disangkal lagi demonstrasi jalanan lebih banyak menimbulkan mudarat dan menyusahkan pihak lain seperti peniaga di kawasan berdekatan, selain menyebabkan kesesakan lalu lintas kepada pengguna jalan raya.

Jika perhimpunan orang ramai itu menjadi tidak terkawal, ia boleh membawa kepada berlakunya rusuhan hingga berlaku kerosakan harta benda serta pergaduhan dengan pihak berkuasa di mana ada yang tercedera.

Apabila diajukan bahawa demonstrasi lebih membawa keburukan kepada umat, pasti mereka akan menyangkal dengan mengatakan niat hanyalah untuk menuntut keadilan bagi rakyat.

Wajar bagi seluruh rakyat Malaysia untuk memahami jika budaya demonstrasi diteruskan, ia boleh membawa kepada sebuah negara yang huru-hara, menimbulkan pertumpahan darah, musnahnya harta benda serta tersebarnya kerosakan.

No comments: