Wednesday, May 6, 2009

AGAMA : RABU 06 MEI 2009

Image
Tunai haji semasa muda
Menunaikan haji di Baitullah menjadi impian setiap Muslim dan Muslimahdi muka bumi ini. Bagi mereka yang telah menunaikan haji, pengalamandan kenangan sepanjang berada di Tanah Suci Mekah dan Madinah adalahsukar untuk dilupakan.





Konsep wakaf sementara mampu tingkat nilai hartanah ummah
KONSEPwakaf ialah urusan menyerahkan kekayaan peribadi untuk dimanfaatkanmasyarakat. Wakaf selalu dikaitkan dengan tanah perkuburan dan pondokteduhan yang biasa disediakan oleh mereka berkemampuan untuk faedahpenduduk setempat.

Pemegang sijil halal mesti bertanggungjawab
RAMAIkita suka memilih makanan mengikut kemampuan, keinginan dan seleramasing-masing tetapi tidak ramai mengutamakan apakah makanan itu halalserta bersih menurut syariat Islam.

Hikmah solat sunat
MENGERJAKANsolat adalah amalan terbaik untuk mendekatkan diri kepada Allah dansolat sunat dapat menutup kekurangan yang mungkin wujud ketikamenunaikan solat fardu. Keutamaan solat sunat dibahaskan secaraterperinci dalam buku Panduan Solat Sunat Cara Nabi.

Rahsia Madihah cemerlang
SOLATtengah malam, menghafal al-Quran, amalan puasa sunat Isnin dan Khamis,membanyakkan ibadah sunat, menjauhkan diri daripada riak, menggabungkansistem pendidikan duniawi dan ukhrawi serta reda dengan ujian Allah.

Hukuman jenayah syariah perlu dipertingkat
BARU-BARUini Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom ketikamerasmikan Seminar Hukuman Sebat Jenayah Syariah anjuran JabatanKehakiman Syariah Malaysia (JKSM), menyatakan hukuman bagi kesalahanjenayah syariah mungkin dirombak dan ditingkatkan termasuk hukumansebat dalam usaha kerajaan membendung peningkatan kesalahan itu.

No comments: