Tuesday, June 30, 2009

AGAMA : SELASA 30 JUN 2009


Guna pendekatan hikmah dalam dakwah
Mungkinkah ada fakta sejarah kedatangan Islam ke negara ini yang perlu dikaji semula?

Halimatun tundukkan singa
ADA seorang wanita bernama Halimatun Armiah yang bekerja sebagai tukangmasak di istana Raja Yarmuz. Dia disayangi oleh Raja Yarmuz keranakepakarannya di bidang masakan. Halimatun menghabiskan separuh dariusianya bekerja sebagai tukang masak Yarmuz.


Jangan hanya solat semasa susah
Solat adalah rukun Islam yang kedua selepas mengucap dua kalimahsyahadat. Ia juga adalah ibadat yang disyariatkan oleh Allah kepadaumat Nabi Muhammad SAW pada malam peristiwa Israk Mikraj iaitu 27 Rejabsebelum hijrah.






Tajdid Iman: Muslim tawaduk dikurnia hikmah kebijaksanaan
GAMATdan gawat! Parti politik yang mewakili umat Islam saling tuduh-menuduh,menghina dan mengeji sesama sendiri, mengata tanpa batasan keranaberasa diri serta kumpulan mereka paling ikhlas berjuang untuk Islam,sedangkan parti lain munafik, fasik, bahkan difatwakan kafir.

Peranan Baitulmal diperkasa gerak ekonomi ummah
SARANANPerdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bagi memperkasakan perananBaitulmal termasuk mewujudkan sebuah entiti pada peringkat kebangsaanbagi menyelaras simpanan aset umat Islam yang kini dikendalikan majlisagama Islam negeri perlu diberi sokongan padu.

Perspektif Ikim: Keadilan dalam organisasi elak salah guna kuasa, penindasan
ISLAMmenuntut umatnya berlaku adil dalam segala hal. Takrifan keadilan dalamIslam merangkumi keseimbangan, kesaksamaan dan pemberian hak kepadamereka yang berhak dan meletakkan sesuatu pada tempatnya yang betul.

No comments: