Monday, June 29, 2009

AGAMA : ISNIN 29 JUN 2009


Ilmu akidah Islamiah karya ulama silam Melayu
PENDAHULUAN


Polemik Rasulullah seorang ummi
DARI kecil, iaitu sejak kita mula mengenal membaca dan menulis telahsering ditekan mengenai sebuah 'ajaran' bahawa junjungan besar NabiMuhammad SAW seorang yang buta huruf!


Bukti cinta kepada Nabi SAW
Setelah nyata kepada kita kewajipan menyintai dan mengasihi NabiMuhammad SAW berdasarkan dalil-dalil naqli dan aqli yang jelas, marilahpula kita cuba membincangkan tanda dan bukti kasih dan kecintaanseseorang terhadap baginda . Deklarasi cinta yang tidak disusuli denganpembuktian amali tentu sahaja masih belum mencukupi untuk membentukcinta sejati.







Dorongan ibu bapa bantu anak hadapi peperiksaan
LAZIMNYAapabila anak menduduki peperiksaan utama persekolahan sama ada UjianPenilaian Sekolah Rendah (UPSR), Pencapaian Menengah Rendah (PMR),Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia(STPM), ibu bapa yang lebih berasakan ketegangannya.

Islam mahu umat kahwin dapat pahala, elak lakukan maksiat
PERKAHWINANantara ibadah mendekatkan diri kepada Allah. Seorang mukmin yangberkahwin dengan ikhlas untuk memelihara diri daripada maksiat mendapatpahala dan ganjaran Allah.Pergaulan bebas hari ini mudah menjerumuskan golongan belum berkahwinmelakukan perkara dilarang agama seperti bersekedudukan dan seks bebas.

Filem, drama seram dikhuatiri pesong akidah
PROMOSIpameran hantu secara besar-besaran di sebuah muzium tempatan pernahmendapat liputan luas media tahun lalu apabila ditegur secara lantangoleh tokoh agama, antaranya bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri ZainulAbidin dan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria.

Islam saran kutip hutang cara baik, bayar bila mampu
FIRMANAllah bermaksud: “Jika dia (yang berhutang) dalam kesempitan, makatunggulah sehingga lapang dan dijadikan sedekah adalah lebih baik lagibagi kamu jika kamu mengetahui.” (Surah al-Baqarah, ayat 280)

No comments: