Sunday, June 28, 2009

AGAMA : AHAD 28 JUN 2009

Ulul Albab: Ta 3 panduan umat kukuh persaudaraan
JIKAdalam bahasa Melayu kita mengenal konsep 3 Ta yang boleh mengelirukankehidupan seorang lelaki sehingga dia boleh berjaya mahupun binasadengannya, dalam bahasa Arab - setidak-tidaknya untuk penyesuaiandengan bahasa Melayu, boleh diperkenalkan konsep Ta 3 yang akan membawakesejahteraan kepada umat manusia.

Persoalan Agama: Poligami bukan sekadar mampu kewangan
SEJAKakhir ini, pelbagai kisah mengenai poligami membabitkan artis sertatuntutan fasakh dilaporkan media. Untuk pengetahuan ustaz, saya sudahberkahwin dan buat masa ini tidak terlintas untuk berpoligami keranamenyedari tanggungjawab serta kemampuan diri terbatas. Namun, ramairakan di pejabat, sebaliknya memperlekeh isu poligami ini.Persoalannya, apakah hukum poligami? Siapa yang layak berpoligami?Bagaimana adab untuk si suami memaklumkan isterinya dan apakah yangharus dilakukan isteri jika suami mahu berkahwin lagi.

Persoalan Agama: Anak tak sah taraf dibintikan Abdullah ketika akad nikah
SAYAbakal mendirikan rumah tangga akhir tahun ini, Insya-Allah. Saya ingintahu dengan jelas kedudukan atau prosedur yang bakal saya hadapiberikutan status saya sebagai anak tidak sah taraf. Apakah akad nikahyang dilafazkan wali hakim dan benarkah ada perbezaan akad yang bakaldilafazkan terhadap anak yang tidak sah taraf? Saya perlu dibintikandengan siapa? Saya perlu jawapan ustaz demi persiapan yang perlu dibuatdan pada masa sama, menjaga maruah ibu dan keluarga bakal suami.

No comments: