Wednesday, May 13, 2009

AGAMA : RABU 13 MEI 2009

Image
SMS maksiat kepada Jawi
Mulai sekarang umat Islam yang menjadi warga Wilayah Persekutuan KualaLumpur mesti menyimpan nombor 15888 atas nama Jawi di telefon bimbitmasing-masing. Jika tidak pun sematkan dalam ingatan.

Image

MAIWP majukan dana wakaf
MAJLIS Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) selaku pemegang amanahtunggal bagi semua wakaf, sama ada wakaf am atau wakaf tunggal diWilayah Persekutuan menggalas amanah untuk memajukan tanah-tanah wakafdemi manfaat umat Islam.





Wang tak dituntut boleh dimanfaat untuk pembangunan ummah
TERLALUbanyak wang tidak dituntut di bank swasta, Kumpulan Wang SimpananPekerja (KWSP) dan berbagai institusi di negara ini dengan nilainyamelebihi RM1.5 billion. Wang ini kini diserahkan kepada JabatanAkauntan Negara sebagai simpanan dan akhirnya akan menjadi milikKhazanah Malaysia. Dana ini perlu dimanfaatkan dengan berkesan untukpembangunan ummah kerana ia amanah Allah SWT untuk diuruskan.

Manusia tidak berilmu mudah terbabit jenayah
POLISDiraja Malaysia (PDRM) melancarkan ‘perang habis-habisan’ tanpakompromi terhadap penjenayah berikutan peningkatan indeks jenayah diseluruh negara. Kumpulan penjenayah ini perlu diperangi bagimelenyapkan ancaman mereka kerana kehadiran kelompok itu bolehmenjejaskan kedudukan sosioekonomi dan politik negara.

Koleksi artikel 9 tokoh
KUMPULANsembilan artikel membincangkan mengenai Islam dan Kemodenan melaluiperspektif berbeza daripada ilmuan kontemporari Islam hasil bengkelperbincangan ilmiah di Oxford, England, pada 1996.

Menjelaskan mengenai prasangka bukan Islam
KREDIBILITIumat Islam tercalar akibat lemparan pelbagai tohmahan oleh dunia Baratberikutan tragedi serangan 11 September ke atas Pusat Dagangan Dunia(WTC), New York serta Pentagon di Washington.

Hukuman pesalah jenayah syariah masih rendah
PADA22 April lalu, ketika penulis dalam perjalanan menghantar anak kesekolah, terdengar perbualan sesama mereka. Kata si abang kepadaadiknya, “Adik, tengok ’paper’ ni, Kapten Boleh kena penjara tigabulan. Patutlah cerita Kapten Boleh di TV asyik ulang-ulang cerita samasaja.” Si adik merampas surat khabar daripada abangnya dan berkata,“Iya betullah..Patutlah...” Tersenyum penulis mendengar perbualan anakkecil ini.

No comments: