Friday, May 22, 2009

AGAMA : JUMAAT 22 MEI 2009

Semua nabi membawa ajaran Allah yang benar
Sheikh Muhammad Abu Zahrah berkata: “Allah menerangkan perihal Yahudiyang semasa risalah Muhammadiah betapa mereka amat taksub dan memindakalam Allah daripada tempatnya. Di samping itu, Allah menjelaskantindakan mereka membawa kezaliman dan kerosakan iktikad. Selepas ituAllah menjelaskan kesatuan syariat samawi yang saling lengkapmelengkapi samalah seperti istana yang dibina teguh”.

Adab berjimak
Soalan: Apakah pandangan Islam, mengenai hak seorang isteri ke atassuaminya. Ada di antara suami yang gagal menunaikan hak isterinyakhususnya dalam menunaikan jimak, dengan alasan sibuk dengan kerja danaktiviti di luar.

Zakat saham adalah 2.5 peratus
SOALAN: Majikan saya baru-baru ini memberikan saham syarikat sebanyak4,000 unit dengan nilai RM5 seunit kepada semua kakitangan.

Angkatan tentera Quraisy dalam Perang Uhud
SELEPAS ketua-ketua kaum Quraisy mengadakan mesyuarat, persiapan untukmemerangi Nabi Muhammad SAW dan tentera Muslimin telah dilakukan.Setiap keluarga mengutuskan anak-anak lelaki dan hamba-hamba yang masihkuat untuk menyertai peperangan tersebut.






Pengisian, teknik sampai khutbah perlu berkesan pikat jemaah
KHUTBAHJumaat wajar dimanfaatkan sesuai dengan kefarduannya terhadap seluruhumat Islam lelaki yang baligh untuk dijadikan medan muhasabah mingguanyang berkesan.

Ingat mati hindar daripada penyakit bangga diri
BANGGAdiri atau kagum terhadap diri sendiri adalah penyakit hati yang membuatseseorang berasa selesa dan berlapang dada dengan pujian orang lain.Orang seperti itu menganggap dirinya paling baik dan sentiasa melebihiorang lain.

Layanan Rasulullah terhadap isteri perlu jadi pedoman suami
SEJAKkebelakangan ini, pelbagai isu berkaitan perkahwinan dipaparkan mediahingga mengundang polemik dan perdebatan masyarakat. Masalah rumahtangga antara pasangan suami isteri seandainya tidak dileraikan secarabaik dan berhemah menyebabkan berlakunya tuduh menuduh, cabar mencabarhingga akhirnya mahkamah menjadi medan terakhir menyelesaikan kekusutanitu.

Tarbiah kanak-kanak dengan rahmat, lemah-lembut
SIFATrahmat adalah perasaan belas kasihan terhadap sesama makhluk. Rahmatbukan kepada manusia saja bahkan perlu dilaksanakan kepada haiwan danalam. Sebelum Allah memerintahkan manusia supaya bersifat rahmat, Allahterlebih dulu bersifat rahmat.

No comments: