Friday, May 8, 2009

AGAMA: JUMAAT 08 MEI 2009

Laknat Allah ke atas Abu Lahab
ABU Lahab ialah bapa saudara kepada Nabi Muhammad, adik-beradik bapabaginda, iaitu Abdullah. Nama Abu Lahab yang sebenar ialah Abdul Uzza.

Panduan ringkas perkahwinan
BETAPA indahnya kehidupan manusia dan alam ini dengan setiapdaripadanya dijadikan berpasang-pasangan. Siang lawannya malam, lautanlawannya daratan, sedih lawannya gembira, suka lawannya duka, begitujuga lelaki lawannya perempuan.

Kenabian bukan khusus untuk Yahudi
Sheikh Sya'rawi berkata: "Allah SWT bertanya kepada mereka kenapaperdebatan mereka berkenaan Ibrahim yang menjadi kekasih Allah?Sebenarnya Yahudi di kalangan kamu berbangga menisbahkan diri merekakepada Musa a.s. Nasara pula berbangga menisbahkan diri mereka kepadaIsa a.s. Sebaliknya Ibrahim a.s tidak mungkin menjadi Yahudi atauNasara kerana ia mendahului mereka, lantas turunnya ayat ini.

Bercinta dengan bukan Islam
Soalan 1:





Gabungan usaha gigih, doa hasilkan kejayaan cemerlang
KECEMERLANGANtidak datang bergolek tanpa usaha gigih, tidak datang melayang tanpatekad dan azam yang kuat. Justeru, kecemerlangan seluruh warga Malaysiamemerlukan cara tersendiri untuk mencapainya.

Mengenang jasa ibu bapa tuntutan sepanjang hayat
IBUbapa mempunyai kedudukan tinggi di sisi Allah sehingga Allahmemerintahkan kita berbuat baik kepada mereka selepas perintahmengabdikan diri kepada-Nya.

Hukuman sebat kes syariah, sivil perlu diselaraskan
HUKUMAN sebat sudah diperuntukkan dalam Akta Mahkamah Syariah (Bidangkuasa Jenayah Syariah) 1965 (pindaan 1984). Akta itu diwujudkan menurutkuasa diberikan mengikut Perlembagaan Persekutuan dalam JadualKesembilan Senarai II (Senarai Negeri).

No comments: