Monday, May 11, 2009

AGAMA : ISNIN 11 MEI 2009

Peranan ulama Patani di perantauan
Pendahuluan APABILA kita bercakap ataupun menulis apa saja mengenaiPatani, rasanya tidak akan kekeringan bahan kerana cukup banyak perkarayang boleh ditonjolkan. Patani adalah suatu negeri yang telahbertamadun sejak lama, Langkasuka, Tamberalinga, Fathani Darus Salamdan lain-lain. Kerajaan yang pernah berpusat di negeri itu sudah cukupdikenal dalam sejarah serantau. Apabila kita terjemah dan tafsirkansepotong tulisan Sheikh Ahmad bin Muhammad Zain al-Fathani, barangkaliboleh dijadikan sebuah buku yang agak tebal juga.

Nabi dan Perang Fujjar
KISAHpertemuan Nabi Muhammad SAW dengan Rahib Buhaira dikatakan masihdiselubungi pelbagai misteri dan persoalan. Malah ada yang mengatakanpertemuan itu tidak sekadar baginda diakui sebagai bakal Nabi terakhiryang ditunggu-tunggu oleh pengikut Yahudi dan Nasrani.

Cara Rasulullah atasi krisis ekonomi
SEBENARNYA persoalan krisis ekonomi pernah terjadi pada masa RasulullahSAW dan para sahabatnya. Namun dengan metod, kerjasama dan kesabaran,krisis tersebut dapat ditangani dengan jayanya terutama pasca hijrahBaginda dan sahabat di kota Madinah (Yathrib) yang terkenal dalamsektor pertanian dan perniagaan.





Teori masyarakat Ibnu Khaldun jadi rujukan Barat
IBNUKhaldun (1332-1406) ialah cendekiawan Islam yang banyak menyumbangdalam pelbagai bidang sains kemanusiaan antaranya falsafah, sainspolitik, sejarah dan sosiologi.

Akal didasari iman, akhlak mulia pertingkat martabat manusia
MANUSIAmenjadi mulia kerana sifat kemanusiaannya yang berteraskan kekuatanfikiran. Malang sekali jika disalahgunakan kecerdasan fikiran bolehmembawa kerosakan bukan saja pada diri, juga mereka di sekeliling.

Beriman, amal salih syarat peroleh rezeki berkat
KISAHbangsa Saba diceritakan dalam al-Quran, mengenai keistimewaan hidupmereka yang beriman dan beramal salih sehingga hidup dilimpahikeberkatan. Dikisahkan ulama tafsir, wanita Saba tidak perlu bersusahpayah memetik buah-buahan di kebun mereka.

No comments: